Анализ на Трейси Чен за Bloomberg
Ако искате по-добре да разберете как китайските потребители трансформират света, погледнете колко от тях напускат Китай. За почивка, разбира се. През последното десетилетие броят на китайските туристи нарасна експлозивно и големите световни инвеститори трябва да обърнат внимание на това.
Когато говорят за Китай, повечето анализатори се фокусират върху евтиното производство. В действителност доминиращи в китайската икономика са потреблението и услугите. Потребление, което вече се разраства извън страната.
-
Туризмът е "белият петрол" на Саудитска Арабия
Гледайки блестяща от сол долина, група от първите саудитски...
виж още
По данни на Световната организация по туризъм към ООН, през 2016 г. китайските туристи са похарчили в чужбина 261 млрд. долара - ръст от 12% на годишна база. Броят на туристите пък се е увеличил с 6 на сто до 135 млн. души. Така Китай е държавата в света, от която най-много туристи пътуват зад граница.
Подчертан ръст в туризма се наблюдава от 2010 г. насам благодарение на повишението на доходите, улесненото издаване на визи и засилената реклама на различни дестинации. На мода са по-непопулярни в миналото места, където разглеждането на забележителности се съчетава с местни преживявания и експерименти.
Китайските туристи ходят все по-често в Югоизточна Азия, Африка, Северна и Южна Америка, дори в полярните региони. Хората до 30 години предпочитат туровете, които съчетават забележителности и пазаруване с беседи за историята и разнообразни културни събития.
-
Бъдещето на свободата вече не принадлежи на САЩ
Анализ на Александър Бершидски за Bloomberg Множеството критици на Freedom House най-накрая могат ...
виж още
Президентът Си Дзинпин окуражава туризма в чужбина, защото това му помага да разраства "меката" сила на Китай на глобалната сцена. Китайските власти пък пренасочват туристическия поток спрямо температурата на политическите отношения с дадени страни. В същото време растежът на доходите вкъщи означава, че навън се харчи все повече и повече.
Разпространението на интернет, социалните мрежи, мобилните приложения и мобилните плащания увеличават удобството за туристите. Това не е нещо уникално само за Китай, но допълнително засилва индустрията.
Бумът е започнал, но най-доброто предстои. Инвеститорите трябва да се огледат за дестинации, индустрии и компании, които могат да привлекат китайски туристи. Хотелски вериги, фирми за туристически услуги, марки луксозни стоки, авиолинии - мнозина могат да спечелят от това.
Освен всичко останало, китайският туризъм помага за създаването на голям брой работни места в популярните дестинации. Според различни данни става дума за около 100 млн. позиции в световен мащаб. Това наистина създава добри възможности за малки страни като Камбоджа например.
Въпреки скептицизма на инвеститорите към официалните данни на китайските власти за икономиката, увеличаващото се състояние на населението става очевидно именно чрез ръста в туризма. Може ли нещо да се обърка в бъдеще? Разбира се. Но харченето на китайските туристи в чужбина показва, ако не друго, то поне, че китайският растеж не е къща от карти, крепяща се на дългове.
Коментари