Проф. Марк Греъм за The Guardian
Наскоро стигнахме до крайъгълен камък в човешката свръзаност - по-голямата част от населението на земята вече има достъп до интернет. Това е важно не само от статистическа гледна точка.
Северноамериканските и европейските потребители са само една четвърт от всички хора онлайн. Очаква се в следващите няколко години милиони жители на Африка, Азия и Южна Америка също да се включат в интернет пространството.
Свързаността вече не е ограничена до няколкото проспериращи части на света. За първи път в историята създаваме наистина глобална и достъпна комуникативна мрежа. И все пак уеб съдържанието остава почти изцяло съсредоточено в богатите западни страни, показва изследване на Oxford Internet Institute.
Регионът на Субсахарска Африка е дом на 10% от интернет потребителите в целия свят, но оттам идват едва 0,7% от домейните. Само във Франция са създадени 3,4 пъти повече регистрации на домейни, отколкото във всички държави от този регион.
Ситуацията с Wikipedia е още по-показателна. Изследвания сочат, че почти цялото съдържание в сайта, свързано с африкански страни, е писано от редактори от мъжки пол в Европа и Северна Америка. А Wikipedia е сред най-използваните източници на информация в световен мащаб.
Излиза, че 20% от света оформя разбирането ни за останалите 80%. Това ражда редица географски и културни предразсъдъци, за които спомага и търсачката Google. Ако в нея търсите информация за Белгия, Канада и Австралия, ще ви насочат към локално създадено съдържание, Но ако търсите в Сиера Леоне, Пакистан или Индонезия, ще получите съдържание, създадено от чужденци.
Може би говорите мандарин, бенгалски или арабски (и трите са в топ 10 на езиците, които се говорят от най-много хора), но на бенгалски например ще намерите само 52 000 статии в Wikipedia, при положение, че езикът се говори от 257 млн. души, а на холандски - над 2 млн. статии (езикът се говори от 28 млн. души).
В свят, разкъсван от стереотипи и дискриминация, интернет трябва да предизвиква предразсъдъците, не да ги задълбочава. Той може да бъде мястото, където богатството на знанието в нашия свят процъфтява. Да го превърнем в такова зависи от всички нас.
Google и други медиатори на информация носят отговорност общностите по света да не са наводнени от чуждестранно съдържание. Но ние като потребители също носим отговорност ад поставяме под въпрос гледните точки, които ни се дават от привилигированите. Както и да променяме тези гледни точки, да поправяме, създаваме и изграждаме интернета, който искаме.
Коментари