Войчех Москва, Дорота Бартижел, Марек Тшелецки, агенция Bloomberg
На летище Олшчин-Мазури, в североизточна Полша, бизнесът процъфтява: билетите за двата полета седмично от там, и двата до Великобритания, са запазени за цялото лято и почти за зимата. След това следва пътуване в неизвестното.
След като часовникът вече започна да отброява двете години за преговорите за Brexit, Полша изглежда все повече уязвима от болезнения развод между Великобритания и Европейския съюз в сравнение с останалите държави. Полша е най-големия нетен получател на помощ от ЕС, и също така е най-големият доставчик на трансгранична работна ръка на континента. И поради това нейните поданици са в залите за пристигащи на провинциални летища като тази бивша военна база на 160 километра северно от Варшава.
Реставрирано с използването на 121 млн. злоти (31 млн. долара) парични средства на ЕС, работата на летището се върти около обслужването на част от тези почти 1 милион поляци, които живеят и работят във Великобритания, които представляват една трета от всички граждани на ЕС, пребиваващи в Обединеното кралство. Сега, не само техният статут е под съмнение, но и ще има и по-малко пари, тъй като ЕС губи своя най-голям нетен вносител след Германия.
"Очевидно е, че Brexit е от решаващо значение за нас", заяви заместник-министърът на външните работи Конрад Шимански в интервю във Варшава. "Ако не го извършим добре, това ще навреди на вътрешния пазар. И най-вероятно ще бъде трудно да се координира по въпросите за пребиваване, тъй като залозите не са еднакви."
Началото на Brexit едва ли би могло да дойде в по-неподходящо време за страната. Нейното националистическо правителство все повече се изолира в Брюксел, след като се опитва да измести президента на Европейския съвет Доналд Туск, който е бивш полски премиер. В същото време страната разчита на инвестициите на ЕС за предотвратяване на забавянето на икономиката си.
Повече от 250 милиарда евро са били или ще бъдат изразходвани, тъй като Полша се присъедини към блока с други бивши комунистически държави през 2004 г. В днешни долари това е еквивалентно на повече от финансирания от САЩ план Маршал, предоставен на Западна Европа след Втората световна война.
От партията Закон и справедливост заявиха, че се стремят да отслабят, а не да укрепват институциите на ЕС след Brexit. Премиерът Беата Шидло миналата година обвини ЕС, че представлява заплаха за полския суверенитет, когато служители от Брюксел зададоха въпроса защо тя не е изпълнена на решенията на Върховния съд.
Това създава реална опасност полската икономика от 477 млрд. долара да бъде поставена на заден план, ако останалата част на Европа избере да се интегрира по-бързо след Brexit, е мнението на Мирослав Гроницки, който е бил финансов министър през годината след присъединяването на Полша към ЕС.
"Най-големият успех на Полша е не колко средства от ЕС е усвоила, а колко нейната икономика се отвори и спечели от единния пазар", каза Гроницки. "Ако някои от членовете на ЕС започват задълбочаване на отношенията си без Полша, ние със сигурност ще загубим."
Последният бюджет на ЕС ще бъде валиден до 2020 г. Преговорите по Brexit - със или без сделка - трябва да приключат през март 2019 и Полша ще наблюдава какво става много внимателно. Управителят на централната банка Адам Глапински каза, че "спокойното мислене" за икономиката ще завърши с края на договорения бюджет на ЕС. "Или по-рано поради Brexit", добави той.
Помощта обогати Полша, удвоила икономическите резултати на човек за едно десетилетие. Растежът нарасна до 3,9% през 2015 г., преди да се забави до 2.8% през миналата година заради спад в съфинансираните от ЕС инвестиции след смяната на правителството и нов бюджетен цикъл на ЕС.
Парите са били използвани за изграждането на всичко: от пътища до съоръжения за водоснабдяване на общински плувни басейни и летищни съоръжения, всички те част от политиката на ЕС за подобряване на стандарта на живот в най-бедните региони. Полските заплати, обаче, остават средно една трета от тези във Великобритания и има още малко признаци за голямо завръщане у дома, прогнозирано преди.
Заместник-външният министър Шимански каза, че половината от поляците, живеещи във Великобритания, имат постоянно пребиваване, а останалите са изложени на риск. Полша няма да позволи на Великобритания да направи каквито и да било "едностранни решения", които ще дискриминират нейни граждани, каза той пред полското радио във вторник.
От своя страна, правителството в Лондон заяви, че иска бързо споразумение за статута на граждани на ЕС, живеещи във Великобритания и по същия начин за британските граждани на други места в Европа.
Но когато става въпрос за ранни обещания, Германия иска Великобритания да се ангажира първо да плати сметките си към ЕС, става ясно от двама души, запознати със стратегията на правителството в Берлин. Европейската комисия заяви, британските задължения са повече от 60 милиарда евро, число, оспорено от Лондон.
Летището Олшчин-Maзури, полетите от което свързват местността с Лутън и Станстед близо до Лондон, има своя собствена стратегия. От май то планира да предложи по един полет седмично до Норвегия, въпреки че упоритият ръководител на операциите на летището казва, че това не е свързано с Брекзит. "Миналата година ние превозихме 50 000 пътници и тази година ще достигнем до 100 000", казва Томаш Кадзьолка. "И планът е броят им да продължи да се увеличава бързо."
Коментари