Анализ на агенция Reuters
Неуспешният опит за държавен преврат, който турските военни извършиха в нощта на 15 срещу 16 юли, временно блокира движението на корабите през Босфора, напомняйки на света усилващата се роля на Турция в качеството на транспортен хъб за транзитирането на суровини между Русия, Централна Азия и Европа.
Турските власти обявиха, че вече контролират цялата територия на страната и вече наказват заподозрените, които са се опитали да свалят президента Реджеп Тайип Ердоган – сред тях са военни, съдии и прокурори, учители и журналисти.
Турция е крупен транзитен хъб за транспортирането на петрол и зърно, а също така важен потребител на суровини, като природен газ и злато.
Босфорът
Босфорът е един от най-големите в света транспортни коридори за морския транзит на петрол. Около 3% от световните доставки, или 3 милиона барела нефт ежедневно, предимно от Русия и Каспийско море, преминават през 30-километровата водна артерия, съединяваща Черно с Мраморно море и по-нататък през пролива Дарданели със Средиземно.
Проливът, който също така се използва за доставката на огромно количество зърно от Русия, Украйна и Казахстан за световните пазари, беше затворен само за няколко часа в събота заради съображения за сигурност. Около една четвърт от световния износ на зърно се изнася от пристанищата в Черно море.
Проливите Босфорът и Дарданелите, чиято ширина на някои места не надвишава 700 метра, се смятат за едни от най-трудните водни пътища в света.
Около 48 000 плавателни съдове ежегодно преминават през тях, което ги превръща в едни от най-натоварените в света. Търговските кораби имат право свободно да плават през тях в мирно време, макар че Турция не претендира за въвеждане на ограничения с цел осигуряване на безопасност или по екологични причини.
Каспийският морски път
По петролопроводите, които заобикалят Босфора, се превозват около 0,7 милиона барела нефт ежедневно от държавите в Каспийския регион – Азербайджан и Казахстан. „Черното злато“ достига директно до терминалите на Турция в Средиземно море, включително в пристанището Джейхан.
Оглавяваният от ВР консорциум, който е оператор на петролопровода, идващ от Азербайджан в Турция през Гърция, съобщи, че не се наблюдават никакви прекъсвания на доставките.
Кюрдският петрол, Иран
Джейхан също така се явява и крайна точка на нефтопровода, който започва в иракски Кюрдистан и по който се транспортират около 0.5 милиона барела дневно. Източник, близък до износа на кюрдски петрол, заяви, че той се осъществява без проблеми в нормален режим.
Турция също така купува газ и нефтохимически продукти от съседен Иран. Иранската информационна агенция Мехр съобщи, че Техеран временно е спрял експорта на нефтохимия за Турция заради затварянето на границите между двете страни.
Консуматор на енергия
Освен като голям транзитен център, Турция също така е изключително важен потребител на суровини – един от 5-те големи потребители на природен газ в Европа, наравно с Франция.
Турция преработва малко по-малко от 1 милион барела петрол ежедневно, което я превръща в един от 7-те основни потребители в Европа, наравно с Холандия. Петролът се внася от Русия, Ирак, Иран и каспийските държави. Турция купува природния си газ основно от Русия, Азербайджан и Иран.
Зърно и злато
Турция е вторият по големина вносител на руска пшеница след Египет. От юли 2015 г. до май 2016 г. тя е купила 3 милиона тона от тази суровина. Анкара също така внася ечемик и царевица през руските морски пристанища.
Общият обем на пшеницата, внесена от Турция през текущата 2015-2016 г., се очаква да достигне 4.3 милиона тона в сравнение с 5.95 милиона тона за 2014-2015 г. Вносът на царевица, според прогнозите, ще достигне 900 000 тона през 2015-2016 в сравнение с 2.36 милиона тона година по-рано. Намаляването на обемите е свързано с увеличаването на вътрешното производство.
Турция е един от 10-те водещи пазари на злато в света, търсенето достига 72 тона (около 3 милиарда долара) през 2015 г., съобщават от Световния съвет по златото.
Много турци традиционно инвестират в злато, стремейки се да се спасят от резките колебания в курса на националната валута.
Коментари