Коментар на Алекс Уеб за Bloomberg
В опит да увеличи приходите си от реклама Facebook не се стреми да вземе дял от бизнеса на конкурентите си Google и Amazon, а насочва поглед към... телевизията.
Парите в телевизионната реклама все още са три пъти повече в сравнение с мобилната, която е основна част от бизнеса на Facebook. А най-големите пачки падат при спортни събития. Затова и е съвсем логично социалната мрежа да купи правата за излъчване на мачовете от испанската Ла Лига в няколко азиатски страни, както стана ясно, че е направила. Макар приходите на Facebook в региона да се нараснали двойно от 2015 досега, те остават доста по-ниски, отколкото в Европа и Северна Америка.
Компанията е сключила доста изгодна сделка - платила е по-малко от 20 млн. долара за излъчването на мачовете. Sony Pictures Networks India, която е държала правата преди, е дала 32 млн. долара. А в региона определено има интерес към испанския футбол. Мач между "Барселона" и "Реал Мадрид" през 2016 г. например е привлякъл аудитория от 4 млн. индийци.
И все пак Facebook прави една предпазлива крачка в света на телевизионните спортни права. Предишните ѝ начинания също бяха такива. По-рано през годината плати 30 млн. долара за права за излъчване на 25 мача от бейзболната лига. Миналата година обаче загуби в битка с 21st Century Fox на Рупърт Мърдок за излъчване на индийски крикет мачове, въпреки че предложи 600 млн. долара.
Собствениците на големи спортни франчайзи като английската Висша лига от доста време се надяват, че богатите технологични компании ще започнат да купуват телевизионни права. Но към момента последните действат внимателно, като се опитват да преценят дали резултатът ще си заслужава големите разходи.
Макар Facebook да опитва да се състезава на рекламния пазар с гиганти като Мърдок и NBC, тя още дори не прави рекламни паузи в излъчванията си на живо. Вместо това експериментира, за да провери каква аудитория ще привлече. А Зукърбърг няма и предимството на Amazon, която удържа месечна такса за абонамент за видеа.
Но имайки предвид, че експертите очакват 30% скок на вложенията в онлайн видео реклами, можем да разберем защо той е готов да прави опити. Пък и Facebook заслужава похвала за това, че не се остави да бъде въвлечена в балона, който представлява в момента продаването на права за излъчване на футболни мачове.
Коментари