Бъдещето на iPhone е скучно


Бъдещето на iPhone е скучно
Снимка: Pixabay

3711

Коментар на Леонид Бершидски за Bloomberg

Има обективни причини, поради които новите смартфони на Apple ще се продават за повече от 1000 долара. Те ще имат иновативни компоненти, които са редки и скъпи. По принцип цените на устройствата, които се опитват да комбинират телефон и компютър, растат. А и Apple се нуждае от такава стойност, за да оправдае очакванията на силно конкурентния пазар.

За да изпъкне пред другите, един смартфон, особено флагман, трябва да има впечатляващ екран, процесор, който може да издържи гейминг на сравнително напреднало ниво, и камера, която прави снимки почти като професионален фотоапарат. Става наистина трудно, дори за Apple с нейната мрежа от производители на части и доставчици. Всичко това дърпа крайната цена нагоре.

Производството обаче поскъпва и за Samsung, както и за Huawei, Lenovo и други китайски компании. Макар от техните продукти да се очаква по-малко, все пак те не могат да си позволят да изостанат от модерните функции. А и докато през последните години цените на Apple и Samsung държаха едно ниво, тези на китайците осезаемо нараснаха. 

Apple обаче не просто се стреми да поддържа стабилни приходите си. Ако е изкарвала по 550 долара от всеки продаден iPhone 7 (като се има предвид само цената за производството, не и останалите разходи), евентуална стойност от 1000 долара за новите телефони ще донесе по 613 долара печалба. Дали Apple не става по-алчна, разчитайки, че щом веднъж човек стане неин потребител, не може да си тръгне?

Съмнявам се. Ситуацията в момента не предполага алчност. Apple знае, че основната ѝ база остарява. До средата на 2018 г. 35% от работещите iPhone-и ще бъдат поне на две години. Хората просто са спрели всеки път да си купуват по-новия модел, както правеха преди. Ежегодните промени и допълнения вече не правят такова голямо впечатление. Телефон от 2015 може да прави горе-долу същото като телефон от 2017 г. Мениджърите на Apple разбират, че поемат риск с устройство за 1000 долара - потребителите ще се чудят дали който и да е телефон, с каквито и да е екстри, заслужава толкова пари.

Решението за такава висока цена вероятно е породено от необходимост. Apple трябва да демонстрира сила и растеж, за да поддържа надутата си стойност и да се състезава с конкуренцията. iPhone все още е центърът на бизнеса ѝ и генерира две трети от приходите в тримесечието, след пускането на нов модел.

Само най-големите фенове на марката и хора, които искат да се перчат с богатството си, ще си купят тазгодишните телефони. И все пак пазарите очакват продажбите с еуфория.

Наистина е впечатляващо, че Apple успя да избегне спад на приходите навсякъде, освен в Китай. Изпълнителният директор Тим Кук запази репутацията и разшири продукцията на компанията. Цялостната екосистема от продукти на Apple ѝ дава дългосрочно предимство пред Samsung, чиито софтуерни усилия търпят провали. За корейската компания би било много по-трудно да вдигне цените над 1000 долара, макар че в някакъв момент сигурно ще ѝ се наложи да го направи.

А китайската заплаха остава и за двамата лидери на пазара. Потребителите имат опцията да плащат не за марка, а просто за вършещ им работа телефон. Поне докато лидерите не измислят нещо, което да си заслужава високата цена. Това обаче вероятно няма да бъде по-ярък екран, по-добра камера, по-бърз процесор или дори възможността да превърнеш лицето си в емотикона. Играта, дори при майсторството на Тим Кук, става все по-скучна.

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички