В зимните курорти Комисията за защита на потребителите (КЗП) проверява коректното обявяване и прилагане на цените в заведенията и в търговските обекти, тъй като в пика на сезона обикновено всичко там е значително по-скъпо. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов.
„Проверяваме всички видове търговски обекти, включително и магазините в курортните комплекси. Има определен контингент туристи, които осъществяват почивка в т.нар. домашни условия и предпочитат да пазаруват в тези магазини”, обясни Маргаритов пред BIT, съобщиха от пресцентъра на КЗП.
В условията на пазарна икономика ценообразуването е свободно и санкции за високи цени няма как да бъдат налагани. „Ако не можем да влияем върху ценовите равнища, то поне можем да проверим дали няма някакви опити за измама с цените на определени продукти. Например, да бъдат таксувани по-скъпо на касовите апарати. Това попада в сферата на нашите проверки, заедно с останалите обекти – ресторантите, хотелите и съоръженията за ски туризъм”, продължи той.
Председателят на КЗП коментира и идеята за въвеждането на минимални цени на нощувка в хотелите с 3, 4 и 5 звезди. „Такова нещо не би трябвало да се случи или да се мисли”, каза той. Според Маргаритов пазарът определя цените и разумната политика на самите търговци в това отношение ще осигури естествената регулация.
„Законът не прави разлика между това дали стоката е първа, втора или някаква друга употреба. Правата на потребителите по отношение на рекламация за дефект са налице. Гаранционните срокове по закон до две години – също. Когато потребителите имат проблем с такъв тип стока, те трябва да предявят своята претенция пред търговеца, от когото са я закупили”, коментира Маргаритов в отговор на въпрос по повод новосъздаден пътеводител в интернет за магазини за дрехи втора употреба.
„Ние също проследихме какво представлява платформата. Тя има безспорни предимства – систематизира една информация, дава възможност на хората да се ориентират бързо къде се намират тези обекти. Но, въпреки това, ние следва да предупредим тези потребители, че това е просто един способ за тяхното улеснение”, добави Маргаритов. Той обаче настоя да се внимава при влизане в директни търговски взаимоотношения. „Тази платформа не предоставя абсолютно всички онези задължителни условия и изисквания на онлайн пазаруването. Тя просто насочва потребителите да посетят един или друг търговски обект в дадена част от населеното място”, обясни председателят на КЗП.
Маргаритов посочи, че при онлайн платформите за търговия има задължителна минимална информация, важни права като това на отказ в 14-дневен срок, например. Той обобщи, че при интернет покупките са важни са три неща. Пазаруването трябва да бъде селективно – да се подбират и съпоставят оферти, критично – да се анализират детайлите в офертата, и внимателно – за да не бъде натоварен потребителят с допълнителни разходи на финала на покупката.
През следващите месеци проверките на Комисията в зимните курорти продължават. Вниманието на експертите ще бъде насочено и към стоки за следващия сезон, които вече се внасят в България – най-вече от гледна точка на безопасността.
Коментари