Идеята на Министерството на туризма за въвеждането на минимални цени на нощувките в хотели с 3, 4 и 5 звезди бе разкритикувана от бизнес и експерти. "Ние сме против минимална цена за адвокатски хонорари, против сме за минимална цена за архитектите и т.н. Това е принципно съображение. Няма причини да е различна позицията ни и за туризма", каза председателят на АИКБ Васил Велев пред в. "Сега".
Намерението на министерството да определи минимални цени за нощувките в местата за настаняване бе лансирано от столичен всекидневник в средата на миналата седмица и разпространено от информационни агенции.
Васил Велев все пак уточни, че темата засега дори не е била обсъдена в самия туристически съвет и няма общо заключение по нея. "При всички случаи обаче това е спорно предложение", обобщи той. На сходно мнение е и зам.-председателят на Българската стопанска камара (БСК) Кален Колев. "Такава идея е неправилна и противоречи на пазарната логика - благородната идея да няма дъмпинг и да се осигури качествена услуга. Това е конкуренция и е незаконно да има минимална цена", коментира той. Колев призова при съмнения, свързани с пазара и подбиването на цените от страна на определени фирми, да се сезира Комисията за защита на конкуренцията.
От Института за пазарна икономика (ИПИ) смятат, че определянето на минимални цени не е работа на министерството. "Това е неочаквано, тъй като тези неща останаха в миналото, но ето че сега ведомството се опитва да ги възроди", коментира Петър Ганев от ИПИ. Според него става дума за опит да се ограничат т.нар. гъвкави форми на предлагане, т.е. отстъпките в "последната минута", която правят част от хотелите. "Ако сега предложението касае само големите хотели, то, веднъж въведено, може да се разшири и да обхване всички", коментира икономистът.
От Института за оценки и анализи в туризма обаче не са съгласни и смятат, че трябва да има минимални цени. Дори предлагат те да се определят от съответната община. Според шефа на института Румен Драганов ставало дума за опит за въвеждане на антидъмпингови мерки. Целта била да се вземат мерки срещу хотелиери, които финансират бизнеса си чрез други дейности и могат да си позволят да държат ниски цени.
"Има петролни фирми, които чрез приходите си издържат хотели, има алкохолни фирми, които също "спонсорират" хотели, които предлагат евтини услуги. Това е субсидирана цена", даде пример Румен Драганов. Имало и бивши соц. предприятия, които сега са приватизирани, но част от обслужващия персонал "се води работещ в заводи и предприятия". "Ако вие плащате всичко - данъци и др. задължения, няма да може да се справите с тези, които получават пари за дейността си от друго място", коментира той.
Коментари