„Не можем да забраним вноса на стари коли. Но настояваме да се направи така, че да не могат да бъдат изнасяни такива от Западна Европа към България”. Това заяви в ефира на Нова телевизия министърът на околната среда и водите Нено Димов.
Той подчерта, че настояването да не се превръщаме в автоморга на Стария континент е получило подкрепата и на други държави, сред които Полша, Словакия, Литва, Латвия, Румъния, Унгария. От Брюксел поели ангажимент, че ще работят по въпроса през следващата година, а решение вероятно има през 2020 г.
Димов коментира и въвеждането на по-високи данъци за старите автомобили. Той бе категоричен, че това е „инвестиция в здраве”, защото въпросните превозни средства са вторият най-сериозен замърсител на въздуха у нас.
По-съществен бил проблемът само с битовото отопление на твърдо гориво. Подмяната на остарелите и вече опасни печки с нови можело да бъде най-евтиното или най-скъпото решение. Ако дадено домакинство живее на място с изградена газопреносна мрежа, то най-изгодният вариант бил да се присъедини към нея. Ако обаче е наложи построяване на цялата инфраструктура за газификация и електрификация, то така смяната на отоплението излизала доста скъпо, обясни министърът.
Той бе категоричен, че неотговарящите на екоизискванията електроуреди и горива изобщо не трябва да стигат до пазара. И добави, че законът, забраняващ търговията с некачествени брикети, се забавил, но се очаква да бъде приет от Министерския сувет още следващата седмица.
Екоминистърът коментира и плановете за строителство на втори лифт в Банско, които бяха спрени, след като на първа инстанция съдът ги обяви за противоречащи на закона.
„България губи възможността да развива един цял отрасъл като планинския туризъм, а хората, които живеят в планинските райони, са сред най-бедните у нас”, каза Димов. И добави, че трябва да се търси балансът между икономическото развитие и опазването на околната среда без да се саботира модернизацията на държавата.
Коментари