Само преди седмица и половина, в разгара на лятото и при липсата на по-интересни неща от това да си топиш краката в морето, така незаменимият за мнозина Facebook гръмна в стил имаме новина. Новината беше, че и София Европейска си има зелени трамвайни релси – при Руски паметник.
Измина седмица и дори за хората с голям диоптър стана очевидно, че зеленината по релсите взе да се превръща в плешивина, с примес на кал заради дъждовете. Пред „Дневник” заместник-кметът на София Любомир Христов, чийто ресор е транспортният, намери оправдание – влизали коли по релсите, което било „инцидент”. И изтъкна, че когато се засаждат „живи” растения, имало вегетационен период, в който е възможно боледуване.
И понеже в България на всеки съвестен гражданин трябва да е навик да проверява всяка думичка на властимащите, същото сторих и аз. Сторих го, защото като студент придобих известен опит в озеленяването – на бригада в САЩ. И си спомних какво ме учеха там, когато слагам нови чимове трева – независимо дали в двор или на трамвайни релси. А то беше простичко – храна, вода и спокойствие за тревата.
За да съм в помощ на Столична община, в следващите редове прилагам и малко съвети от доста известния озеленител Гари Алън, който дори си има собствено телевизионно шоу. Та ето какво казва той:
1. Подгответе почвата. Най-важната част е да се тества pH на почвата?! Ех, ако знаеше, зам.-кметът Христов.
2. Садете и полейте. Тук ясно, с тази част се справиха. Май.
3. Поливайте, поливайте здраво. Явно Общината разчиташе времето да свърши тази работа, освен ако някой чичко не седи с маркуча между 0:00 и 05:00 часа всяка нощ?
4. Моля, нахранете ме. Дори тревата има нужда от специални вещества – тор и минерали, особено когато трябва да се захване. В началния стадий т.е. около седмица става въпрос за по веднъж на ден. Пак си задавам въпроса за часовете между 0:00 и 05:00, защото през другото време вървят трамваи, не за друго.
5. Не ме тъпчете. Тук няма нужда от автомобили – трамваите минават. И колкото и да Ви се струва невероятно, те създават достатъчно силна и топла въздушна възглавница, за да може процесът да наподобява „тъпчене”. Съветът на г-н Алън е ясен, а покрай него си спомних, че като студент научих следното – при поставяне на нови чимове, поне една седмица никакво тежко газене.
6. Косене. Е тук просто искам да видя поддръжката и подравняването на релсите.
Дано някой отговорен прочете. Защото като правиш нещо, хубаво е да го правиш както трябва, особено когато харчиш парите на данъкоплатците. А за ремонта на Руски паметник са похарчени 3,5 млн. лева.
Автор: Ивайло Ачев
Коментари