Германецът е германец, когато е на път. За него почивката е свято нещо - дори по време на криза. Жалко само, че България не влиза в списъка с любимите му дестинации. Но това би могло да се промени.
Европейците пестят, пари за лятна отпуска няма. Така например 50% от испанците заявяват, че кризата е провалила ваканционнните им планове за лятото. При италианците и французите нещата не изглеждат кой знае колко по-различно. За сметка на това пък почти 80% от германците са твърдо решени да заминат на почивка.
Както миналата година, така и сега любима дестинация на германците си остава... Германия. Всеки трети германец ще почива в някой роден курорт - било то из планините на Бавария, на Балтийско или Северно море, или пък на Боденското езеро, където впрочем ще отдъхва и канцлерката Меркел. Германия си има обаче един голям недостатък - променливото време. Тези, които не искат да рискуват и държат на слънчевия загар, прекарват отпуската си в чужбина. Най-предпочитани от германците са Испания, Турция, Италия и Австрия.
А къде остана Гърция?
Тази година Гърция остава доста назад в германската класация. Въпреки че хотелиерите занижиха драстично цените, германските туристи са с цели 30% по-малко в сравнение с миналогодишния летен сезон. Причината: много от германците се чувстват нежелани в Гърция, където анти-германските настроения се засилиха чувствително покрай строгия тон на канцлерката Меркел.
Телевизионните кадри от стачки, протести, а и неясното бъдеще на страната като цяло допълнително наплашиха германците. Така например след безрезултатните избори на 6 май 50 000 германци са оттеглили своите резервации. Концернът ТУИ пък препоръча на германците, избрали да летуват в Гърция, да си носят повече евро в брой - в случай, че страната излезе от еврозоната и драхмите в наличие се окажат недостатъчни. Медиите, естествено, допълнително украсиха тази история.
Дали пък гръцката криза няма да се отрази положително на българския туризъм? Вероятно мнозина туроператори и хотелиери таят подобни надежди. Все пак през 2011-та България спечели доста от вълненията в Северна Африка. Тази година обаче нещата изглеждат малко по-различно. За 2012-та страната очаква лек ръст в броя на германските туристи и високо покачване в броя на румънските и руските гости. Имайки предвид, че и закъсала Гърция разчита най-вече на руснаците, надали можем да говорим за пренасочване на почитателите на Гърция към България.
Евтини плажове, мазни храни и шумни нощи
Най-силната страна на българските курорти и тази година си остават ниските цени. Туристически пакет “ол инклузив“, включващ и полета до България, се продава в Германия за по-малко от 400 евро. Същевременно обаче в Германия предупреждават, че евтиното крие рискове.
Така например покрай случая с германското дете, което миналата година се удави в басейн на Златни пясъци, германските медии разгледаха българския туристически бранш под лупа и не пропуснаха да информират читателите си за технически неизправности и лоша храна в българските хотели. А в репортаж от Слънчев бряг германската телевизия ЕнДеЕр посочи, че комбинацията от силен шум, мазни храни и много алкохол може да се окаже доста неприятна.
Представители на агенции, които предлагат елитни турове в цял свят, посочват, че България продължава да губи заради старите си проблеми - а именно недоразвита инфраструктура и лошо обслужване. С други думи: ако иска да изгради устойчива политика на туризъм, България трябва да наблегне на културните си забележителности, на храната, виното, еко-туризма.
Защото все пак има доста чужденци, които се интересуват не от евтините плажове на България, а от нейните бит, природа и култура. Друг съществен проблем е, че българският туризъм не успява да усвои полагащото му се от еврофондовете. Просто липсват достатъчно добри български проекти, които да се възползват от тези пари.
Коментари