Най-големите авиокомпании в Европа влязоха в безпрецедентно обединение за да се борят с летищните такси и конкуренцията от Персийския залив. Немската „Луфтханза”, френската „Еър Франс – КЛМ”, „International Airline Group”, която притежава „Бритиш Еърлайнс” и испанската „Иберия”, както и нискобюджетните “EasyJet” и „Райънер” влизат въстава на обединението „Airlines for Europe” (A4E) – „Авиолинии за Европа”, съобщава AFP.
Организацията ще „представлява интересите на членовете й пред институциите на ЕС, международните организации и националните правителства при въпроси относно европейската авиация”, пише в официалното изявление за създаването й.
Първото действие на петте управляващи директори беше да призоват европейските пътници да не бъдат „скубани с излишно високи летищни такси” и премахването на „неоправданите данъци”.
„Преди 6 месеца се събрахме и се съгласихме, че Европа има нужда от силен глас, който да представлява авиокомпаниите и да доведе до промени в авиационната рамка на ЕС”, заяви Уили Уолш, изпълнителен директор на IAG.
Новата асоциация ще „създаде работни места и ще подкрепи интереса на авиацията в Европа”, допълни той.
Европейският комисар по транспорта Виолета Булц приветства действията на авиокомпаниите. „Не само искаме силен вътрешен пазар, но също така искаме да сме сигурни, че европейската авиация ще остане водеща сила на глобалното поле”, обясни тя.
Според скорошно изследване, цитирано от новата асоциация, летищните такси на най-големите 21 европейски аеропорта са се увеличи с 80% от 2005г. насам, въпреки намаляването на цената на билетите с 20%.
При 10-те най-големи летища увеличението достига 90%, допълват от А4Е в изявлението си. Това са допълнителни 5,4 милиона евро в летищни такси, платени от пътниците през последните 10 години.
Новото обединение идва в навечерието на Срещата на авиацията на ЕС, която ще се проведе в Холандия, която в следващите 6 месеца председателства Съюза.
В последно време ред изказвания от сектора са насочени срещу конкуренцията на авиопазара, в лицето на арабските компании от страните в Персийския залив, които имат огромно държавно финансиране.
Коментари