"Канал Истанбул": Заплаха или възможност за мегаполиса?


"Канал Истанбул": Заплаха или възможност за мегаполиса?
Снимка: Getty Images/Guliver

11610

От всички гигантски проекти на турския президент Реджеп Ердоган този е най-мегаломанският: изкуствен воден път, дублиращ Босфора, който би превърнал европейската част на Истанбул в остров. Какво се крие зад "Канал Истанбул"?, разказва Deutsche Welle.

За турския президент това ще бъде сбъдната мечта, а кметът на Истанбул говори за "убийство" и "предателство" спрямо града, посочва Süddeutsche Zeitung.

Самият Реджеп Тайип Ердоган преди десетина години беше определил като "налудничава" идеята за нов изкуствен воден канал в Истанбул, който да разтовари Босфора. Тогава се твърдеше, че проектът е прекалено скъп, ще навреди на природата и околната среда, а и този канал никога няма да бъде построен.

После всичко заглъхна, за да възкръсне идеята днес отново: президентът Ердоган обяви, че през 2020 г. ще започне изграждането на изкуствения воден път "Канал Истанбул", свързващ Черно с Мраморно море. Съоръжението ще бъде с дължина 45 км, на ширина и дълбочина съответно 150 и 21 метра.

Цяла Турция говори за това

Турското министерство по околната среда и градоустройството е излязло в края на март с положително становище за ОВОС. В същото време кметът на Истанбул Екрем Имамоглу твърди, че проектът може да остави града без питейна вода, тъй като бъдещият канал ще разруши вододайната зона на 16-милионната турска метрополия. Според учени, проектът би довел също до загуба на милиони квадратни метра гора и земеделски земи.

След като преди няколко дни кметът на Истанбул Имамоглу оповести отрицателното си отношение към "налудничавия проект" на Ердоган, цяла Турция говори за това. През 17-годишното управление на сегашния президент "Канал Истанбул" е може би най-мегаломанският от всички досегашни проекти на Ердоган, коментира на свой ред "Тагесцайтунг".

Aко каналът действително бъде построен, както е планирано - в западната част на града в посока към България - европейската част на Истанбул ще се превърне в остров: на север тя ще граничи с Черно море, на изток - с Босфора, на юг - с Мраморно море, а на запад - с новия канал. Така 8 млн. души могат да се окажат в капан при едно бъдещо земетресение в района, посочват още критиците на проекта.

Политически проект

По данни на истанбулската Служба по кадастъра, по протежение на планирания терен на бъдещото съоръжение напоследък на безценица са били разпродадени 30 млн. кв. метра земя - повече от площта на целия стар град на Истанбул - която земя строителният проект ще оскъпи неимоверно.

Купувачите са компании от Катар, Кувейт и Саудитска Арабия. Дали пък по този начин Ердоган не обслужва арабските си приятели ислямисти, пита "Тагесцайтунг". В тази връзка турски политици от опозицията говорят за един вид воден канал на "мюсюлманското братство".

Всичко това във всеки случай подхранва съмнението, че "налудничавият проект" на Ердоган всъщност е политически проект, както и една гигантска спекулация със земя - за сметка на Истанбул и неговите граждани, посочва още германското издание.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85176
  • GBP
    1
    2.34568
  • JPY
    100
    1.18953
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички