ЕК с амбициозна инициатива за намаляване на замърсяването от автомобили


ЕК с амбициозна инициатива за намаляване на замърсяването от автомобили
Снимка: БГНЕС

3761

Новите автомобили и микробуси, които тепърва ще бъдат произвеждани, трябва да отделят толкова по-малко вредни емисии, че до 2030 година отделяните вредни емисии от транспортния сектор в ЕС да намалеят с 30% спрямо нивото от 2021 година. Това е основата на нова законодателна инициатива, която Европейската комисия представи официално.

В законодателния пакет са застъпени 6 основни направления, които са:

1. Нови стандарти за въглероден диоксид. В тези стандарти ще има по-краткосрочни заложени цели за постигане от транспортния сектор – за 2025 и 2030 година. До 2025 година намалението на отделените вредни емисии трябва да е 15%. Според сегашното еврозаконодателство, леките коли в ЕС трябва да отделят 95 грама въглероден диоксид на километър, а микробусите – 147 грама на километър. Новите стандарти няма да са твърди цифри, а процент от заложени специфични цели за намаляване на вредните емисии като цяло.

2. Директивата за "чисти превозни средства". Основна цел тук е да се залага на решения в защита на околната среда при обществени поръчки и така да се подсилва увеличението на „чистото начало“ при опазването на околната среда от транспортния сектор.

3. Екшън план и инвестиционни решения за трансевропейската инфраструктура, насочена към пренос и използване на алтернативни горива.

4. Ревизия на Комбинираната транспортна директива, която насърчава използването на различни видове товарен транспорт в комбинация – например ТИР-ове и влакове.

5. Директивата за публичните транспортни услуги за пасажери, чиято цел е да насърчи по-голямата свързаност на автобусните маршрути в Европа.

6. Инициативата за производство на зарядни станции – специалната цел е да има достатъчно развита индустрия, която да покрие нуждите на все по-увеличаващия се дял електромобили.

В свой анализ Politico обаче разкри, че германската автомобилна индустрия изобщо не е била възхитена от законодателните стъпки. Германският еврокомисар Гюнтер Йотингер, който отговаря за цифровата икономика, е настоял да има гласуване в рамките на ЕК по предложенията. Освен това е имало обаждания до директора на администрацията на Жан-Клод Юнкер Мартин Селмайер от германски автомобилни компании, които са търсели начин да не се стига до прекалено строги изисквания.

Ясно е, че дори да не бъдат постигнати заложените до 2030 година цели, няма да има наказания за автомобилните производители, но ще има стимули за тези компании, които успеят да ги постигнат. Стимулът е по-висок праг на отделени вредни емисии за съответния производител и ще се изчисляват на база внедрен процент произведени електоромобили или нисковъглеродни автомобили от съответната компания.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички