Драстична промяна предстои в обозримото бъдеще за шофьорите в столицата, особено за тези, които карат по-стари модели автомобили. Причината - ще се наложи колите в София да отговарят по екостандарт на тези в други европейски столици като Рим, Париж, Амстердам, Мадрид, Копенхаген, Виена, Брюксел и Хелзинки. Това се предполага, след като кметът на София Йорданка Фандъкова подписа общо писмо с кметовете на тези градове, с настояване в ЕС да се въведат единни по-строги мерки за намаляване замърсяването на въздуха от транспорт.
Писмото е изпратено до ЕК и Съвета на ЕС, който след по-малко от два месеца ще мине под председателството на България. Точно затова се предполага, че България ще стане координатор на тази инициатива, пише в. "Сега".
Кметовете настояват за четири мерки. Първата е до края на 2017 г. да бъдат въведени задължителни автомобилни тестове на европейско и национално ниво, както и строг надзор от организациите, които ги контролират. Втората мярка предвижда да се изработят общи стандарти за допустимите емисии на въглероден двуокис с хоризонт 2025 г. и 2030 г., като целта е постепенно намаляване на емисиите от конвенционални превозни средства и широко въвеждане на превозни средства с нулеви емисии, в т.ч. от автомобилите.
Трябва да се допълнят съществуващите регулации за въглеродни емисии от автомобили със задължителни цели за продажба на превозни средства с нулеви емисии, като се осигури европейски пазар за нулеви емисии. Също така ще се предложи нов ограничителен норматив Евро 7 за автомобилните газове, който да е технологично неутрален и да позволява на градовете в Европа да отговорят на указанията за качество на въздуха на Световната здравна организация.
Според последни данни, огласени в средата на октомври от Европейската асоциация на вносителите на автомобили за възрастта на масовите коли в ЕС през 2016 г., българите карат най-старите коли в Европа. Средната възраст на автомобилите в ЕС като цяло е 10.7 години, а при нас - над 20 години.
Коментари