Липсата на достатъчно ремонтни бази и на специалисти затруднява поддържането на техническата изправност на влакове и локомотиви. Заради това и предлаганата от БДЖ услуга е с недобро качество, става ясно от отчет на Сметната палата за за дейността на „Холдинг БДЖ” ЕАД. Одитът бе изготвен по поръчка на парламента.
Подвижният железопътен състав е морално и физически амортизиран, става ясно от документа. Оказва се, че 42% от влаковете са произведени между 1980 и 1989 г., а 35% са още от преди 1980 г. Близо половината от локомотивите и мотрисните влакове са на възраст над 30 години. За много от тези машини вече е преустановено производството на части, затова и тяхната техническа поддръжка е изключително трудна. Това не дава възможност БДЖ да спазва стандартите за качество в частта на комфорта и превоза.
Според одита осъществяването на процеса за преструктуриране на дружеството е забавено, което представлява риск за безопасността и надеждността на жп транспорта. Няма ясно изградена визия за развитието на сектора в страната.
Проблем е и това, че отделянето на имущество от Холдинга и прехвърлянето му на дъщерните дружества не е прецизирано. Това налага „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД да ползва под наем подвижен железопътен състав, собственост на Холдинга, като разходите по наемането остават за сметка на финансовия резултат на дружеството, което не е в добро финансово състояние.
В одита се припомня, че БДЖ – Пътнически превози” ЕООД има несъбрани вземания от „БДЖ – Товарни превози” ЕООД в размер на 21 млн.лв. Те влияят върху финансовото състояние на дружеството, като намаляват неговата ликвидност и платежоспособност.
Въведените правила и процедури по възлагане на обществените поръчки в „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД са недостатъчни и непълни, с усложнен режим на одобрение, което е една от причините за ненавременно подписване на договорите за доставка и извършване на ремонти на вагони, локомотиви и мотрисни влакове, казва се още в документа.
Сметната палата е дала 10 препоръки на управителите на „БДЖ - ПП” ЕООД за подобряване на дейността.
Освен на председателя на Народното събрание, одитният доклад е изпратен още на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към Народното събрание, на изпълнителния директор на „Холдинг БДЖ” ЕАД, на изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки и на директора на АДФИ.
Коментари