Тайван не влиза често в българските новини. Страната все още като че ли е твърде далечна, твърде екзотична за нас. Така е обаче само на пръв поглед, защото чрез продуктите на компаниите ѝ и иновативните бизнес начинания Тайван достига до хората навсякъде по света, дори те да не си дават сметка за това.
Още през 80-те години на миналия век икономиката на страната започва да завива към хай-тек индустрията. Днес Тайван е важен глобален хъб в сектора на информационните и комуникационните технологии. Тайванските техпродукти имат високо качество и запомнящ се дизайн. Брандове като HTC, Acer, Asus, Delta са познати по цял свят. Тайванските компании са отговорни за три четвърти от световното производство на персонални компютри. Също така произвеждат една пета от мобилните телефони в света. Доста впечатляващо за държава, чиято площ е три пъти по-малка от тази на България, нали?
В днешно време иновациите са може би най-важният фактор за икономическото развитие на Тайван. Шефовете на големи и малки компании са наясно, че дори в момента да имат добре продаващ се продукт, трябва, без да се бавят, да мислят върху следващ, който ще им носи печалби след три или четири години. Нуждата от изместване на фокуса се усеща силно, особено като се има предвид, че продажбите на персонални компютри се свиха с цели 10,4% през 2015 г.
Съсредоточаването на тайванските компании върху иновациите си пролича по време на престижното изложение за потребителска електроника CES 2016, което се проведе в Лас Вегас в началото на януари. Тайвански продукти бяха номинирани в много от категориите, а пет от тези на ASUS грабнаха призове: устройството ASUS Chromebit CS10, гейминг лаптопа Republic of Gamers (ROG) G752, гейминг десктопа ROG GT51, монитора PG348Q LCD и безжичния рутер RT-AC5300. Според дружеството признанието показва отдадеността му „да доставя невероятни изживявания на потребителите чрез иновации, които хармонизират красив дизайн и мощна функционалност“.
Освен раздаването на наградите, с нетърпение се очакваше и разкриването на бъдещите планове на компаниите. А те определено са в посока иновации. HTC например - най-добре познатият тайвански бранд в България, а и в целия свят - гледа на настоящата бизнес ситуация реалистично и е наясно, че само продажбите на мобилни телефони не могат да го изведат на върха. Затова се насочва към набиращите популярност технологии за виртуална реалност. „Възможностите в сектора са неограничени. Виртуалната реалност може да се прилага в образованието, медицината, науката, дори пазаруването. Отдавна мислим за нея, а сега я превърнахме в действителност“, заяви Шер Уанг, главен изпълнителен директор на HTC, в Лас Вегас. Там тя представи Vive Pre - нови очила за виртуална реалност, които са разработени в сътрудничество с гейминг компанията Valve и според HTC ще преобразят въображението на хората. Има голям шанс това наистина да се случи, въпреки че на този пазар фирмата ще се конкурира с гиганти като Sony и Facebook. Vive Pre обаче превръща очилата за добавена реалност в по-удобни и лесни за употреба. Те са съвместими с диоптрични очила и са с нов захват за главата. Устройството има вградена камера, която може да смесва изображения от реалния и виртуалния свят. Това позволява и по-лесно придвижване из помещения, без да се налага очилата да се свалят.
От Asus не останаха назад и на свой ред впечатлиха присъстващите на изложението с премиерата на елегантните си хибридни устройства VivoBook Flip TP301 и TP501. Те разполагат с метални корпуси и 360-градусови стойки, позволяващи им да работят в четири различни режима: Laptop, Tablet, Stand и Tent. Хибридите ползват Windows 10 и иновативната Smart Gesture технология на компанията, която улеснява максимално навигацията на менюто на операционната система. Особено подходящи са за често пътуващи хора, на които им е нужно бързо и гъвкаво устройство за работа.
Други тайвански компании също показват разбиране към сектора на иновациите, а държавата им им предоставя добра среда за развитието му. Хората по света постоянно искат нови и нови продукти, а населението на Тайван е изключително отворено към такива. Затова е подходящо като база за клиентските нагласи. Интересуващите се от технологии помнят, че фаблетите например навлязоха масово именно след като първоначално бяха одобрени от тайванските потребители. На острова в момента динамично се развиват е-бизнесът, мобилните игри и приложения, онлайн рекламата. В тези сфери също има широко поле за експерименти и прогрес.
Положителна тенденция в Тайван е и това, че доста млади хора се осмеляват да създадат собствени компании. Броят на старт-ъпите се е увеличил многократно в последните години, което показва, че не само пред гигантите има отворени врати. Да, не всички успяват, но има вдъхновяващи примери. Компании като Appier (занимава се с технологии за изкуствен интелект) и Pinkoi (е-магазин за дизайнери) си осигуриха сериозни вложения от чуждестранни инвеститори и успяха да пробият и извън Тайван. Подкрепяната от HTC фирма Gogoro, която произвежда скутери със сменяеми батерии, също бележи значителен ръст и вече има 600 служители (спрямо 15 при създаването ѝ през 2011 г.).
Този тип енергия обнадеждава всички в Тайван, че иновациите могат да затвърдят позицията на страната като техлидер. Сериозен опит в много технологични сфери, обещаващи таланти и желание за развитие – островът има всичко това. Фокусът върху иновациите е последната ключова съставка, която му трябва, за да надделее над икономическите предизвикателства.
Автор: Деница Райкова
Коментари