Коментар на Марк Бюканън за Bloomberg
Може ли Китай, най-големият автомобилен пазар на света, да засили борбата с глобалното затопляне, ако мине изцяло на електомобили? Отговорът не е толкова очевиден, колкото изглежда.
Страната наистина полага усилия в сферата. Миналата година китайци са купили 300 000 електромобили, очаква се повече от 5 млн. да бъдат закупени до 2020 г. Правителството пък обяви планове за строеж на нови фабрики за батерии за този тип превозни средства.
-
Колко излиза ремонтът на автомобил, поразен от градушка?
Градушката се движи с 300 обяви за час. Това показва справка...
виж още
Звучи окуражаващо, но мерките няма веднага да се отразят положително на околната среда. Дори напротив. Производството и експлоатацията на електромобили в Китай в момента изразходват повече енергия и е възможно да генерират повече вредни въглеродни емисии.
Електрическите автомобили могат да компенсират вредата от самото си произвеждане само ако след това използват „чиста“ енергия. Затова и полза от тях ще имат по-скоро развитите държави с повече възобновяеми ресурси. В САЩ например един електромобил е „виновен“ за два пъти по-малко вредни газове в атмосферата в сравнение с един обикновен. В Европа ситуацията също е добра, особено в Норвегия.
Истинското предизвикателство в намаляването на емисиите се корени в развиващите се страни и особено в Китай, която вероятно ще продължи да доминира автопазара. За съжаление, индустриалната структура на държавата затруднява нещата. Скорошно проучване установи, че електромобилите там генерират 50% повече газови емисии. Само производството на литиеви батерии вдига енергийната консумация с 13%, а емисиите – с 20 на сто.
-
Нов катализатор струва двойно или тройно повече от кола на старо
800 – 1000 лева би струвал пасивен катализатор за автомобил, който струва 300 – 500 лева...
виж още
Решението на проблема няма толкова връзка със самите коли, колкото с енергийната инфраструктура. В Китай все още много се разчита на въглищата като ресурс. Затова и производството създава толкова страшни замърсявания. Рециклирането не е развито достатъчно добре. Щатите например рециклират 70% от стоманата, а азиатската страна – 11 на сто.
Електромобилите могат да помогнат на Китай да намали вредните емисии само в контекста на по-дълбока промяна в енергетиката и завой към възобновяеми източници. Никоя технология не може сама да направи зелена революция.
Коментари