Коментар на Аруа Махдауи за The Guardian
Оказва се, че американските авиокомпании, подобно на американския президент, не знаят какво е срам. Интересуват се само от печалбите си и се отнасят към хората като към добитък.
Миналата седмица обаче те удариха ново дъно. Става дума конкретно за United Airlines, която харчи милиони за лъскави реклами със слогана "Fly the Friendly Skies" ("Летете в приятелско небе") и в същото време се старае с всички сили да направи небето колкото се може по-неприятелско.
Случаят беше по всички медии в последните дни, но нека го припомним - United продава по грешка повече билети за местата в един от самолетите си. Решава, че с този самолет трябва да пътуват четирима нейни служители и избира четирима случайни пътници, които да свали от самолета, за да освободят места. Трима се съгласяват безропотно, но един отказва - и то с доста добра причина. Той е лекар и трябва да се върне при пациентите си същия ден. В следствие United викат полицаи и мъжът е брутално извлечен от мястото си с окървавено лице. Всичко това е заснето на видео, което обиколи социалните мрежи и възмути света.
Може би сте си мислили, че United са усетили каква PR катастрофа е цялата случка и ще реагират подобаващо. Още повече, че само преди месец компанията бе замесена в друг скандал, след като не позволи на две момичета да се качат на самолет, защото носели клинове. Но не. Фурорът беше последват от най-полвинчатото извинение в историята на корпоративните извинения. Изпълнителният директор на United Оскар Муноз изрази съжаление, че пътници е трябвало да бъдат "преместени". Явно в неговия речник "влачен насила" значи "преместен".
Всъщност има ли някой изненадан от липсата на адекватност на United? Благодарение на липсата на регулации, връзката между авиокомпани и пасажери е наклонена изцяло в полза на авиокомпаниите. Превозвачите могат да правят всичко и да им се размине. Какъв избор имаме ние - да вземем автобуса?
Затова просто им даваме парите си и се примиряваме. Очакваме да са ужасни. А ниските очаквания могат да бъдат опасно нещо. Между другото, миналата година авиокомпаниите са генерирали приходи от 35 млрд. долара.
В последно време превозвачи от Близкия изток - Qatar Airways, Etihad Airways and Emirates – започнаха да пробиват на американския пазар. Те поставят много по-голямо ударение върху обслужването и отношението към клиента. Конкуренцията определено притесни американските компании. Но вместо да подобрят услугата си, те се жалват на правителството и искат от него да им разчисти пътя, твърдейки, че не могат да се състезават с арабските компании, защото имат по-малко пари.
Едва ли настоящият дебат около United ще бъде последният такъв. Прекалено дълго позволяваме на авиокомпаниите да ни третират по начин, който не бихме позволили на никой друг бизнес. Време е да им покажем, че тази няма да я бъде.
Коментари