2017 г. беше лоша за Facebook. 2018 ще бъде още по-лоша


2017 г. беше лоша за Facebook. 2018 ще бъде още по-лоша
Снимка: Getty Images / Guliver

4242

Коментар на Леонид Бершидски за Bloomberg

Според прогнозите Facebook ще завърши годината с удвоени печалби, но не се заблуждавайте - 2017 бе ужасна за социалната мрежа. А затягащите се регулации вероятно ще направят 2018 още по-тежка.

Основният проблем е в ядрото на компанията. Вместо да "изгражда световна общност" по думите на създателя ѝ Марк Зукърбърг, тя все повече разкъсва и разделя обществата. "Facebook буквално променя връзките ни един с друг... Бог знае какво причинява на мозъците на децата ни", каза преди време Шон Паркър, първият президент на технологичния гигант.

Истината е, че Facebook се превърна в опасен "доставчик" на моментно удовлетворение. Освен това направи вербалното насилие и агресия, както и разпространението на незаконно и невярно съдържание, твърде лесни.

Въпреки че Facebook е най-голямата платформа, към Google и Twitter се отправят подобни обвинения. Преди време Германия прие закон, задължаващ социалните мрежи да премахват постове с език на омразата. В САЩ пък активността на руските "трол ферми" по време на последните президентски избори предизвикаха дискусия за рекламните практики и прозрачността в интернет. 

Данъчното облагане е друга сфера, в която регулациите - особено в Европа - стават по-строги. Facebook използва различни трикове, за да си спести плащането на данъци и няколко големи икономики на Стария континент (Франция, Германия, Италия и Испания) възроптаха срещу това. Те настояха за съдействие по темата от страна на Европейския съюз, но и предприеха самостоятелни действия - в Италия например управляващата партия подкрепи план за удържането на 6% от всяка покупка след дигитална реклама в страната. 

В момента Facebook се опитва да се справи с редица критики за проблемни реклами и обидно съдържание. Мрежата нае 1000 нови служители, които да следят за тези неща, но и 100 000 да наеме, проблемът е в цялостната ѝ политика. Пък и трудно може да се следи съдържание от 2 млрд. души, неизвестен брой от които платени тролове и ботове. По-радикални мерки са възможни, но вероятно ще изплашат инвеститорите. 

Притеснителен момент са и обвиненията, че рекламите, базирани на събрани от потребители данни, са неетични. Тук връзка има и с политиката - много управници са казвали, че социалните мрежи имат способността да манипулират вота. 

Безгрижните години на нерегулиран, необлаган растеж за платформите от този тип приключиха. Facebook ще остане основен играч на пазара на реклама, не на последно място и заради популярността на приложението Instagram сред младите хора. Може би ще продължи да плува срещу течението, но това няма да е безкрайно. Иска или не, ще трябва да се подчини на правилата и да промени бизнес модела си. И то скоро.

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички