Румъния може да предложи на Volkswagen само 37,5 млн. евро директна държавна помощ, за да спази европейските правила, но до 35% от цялата инвестиция от над 1 млрд. евро в нов автомобилен завод може да бъде финансирана с европейски средства.
Условието за това е фабриката бъде разположена в региона, предложен от румънските власти, твърди министърът на бизнес средата Раду Опреа.
"Решението да инвестират в Турция е замразено, Volkswagen каза, че не търсят активно друго място - затова имат кратък списък, който включва Румъния и България", казва Опреа, цитиран от Profit.ro.
По думите му предложеното от България място (теренът на бившия завод Кремиковци край София, б.р.) може да получи само 25% от инвестицията под формата на европейски средства.
Основната пречка, която Volkswagen вижда при избора на Румъния за новия си завод, е наличната работна ръка. Според румънските власти дори този сложен проблем може да бъде решен, пише Romania Insider.
Германският концерн замрази плановете да изгради завод край турския град Измир заради турската офанзива в Сирия, което отново върна в играта балканските държави.
В състезанието се намесиха България, Сърбия, Румъния, а вече и Гърция. Включи се дори и Хърватия, която отначало никой не слагаше в сметките.
За да привлече автомобилния концерн, България удвои до 260 млн. евро предлаганата субсидия за завода, а Румъния предложи огромен парцел в район с добре развита автомобилна индустрия и връзка по магистрала с унгарската граница.
Сърбия обеща много по-големи директни субсидии от тези на съседите ѝ, а Хърватия гарантира сериозни данъчни облекчения и стимули за откритите работни места.
В бъдещия завод Volkswagen ще произвежда следващото поколение Passat и бъдещата Skoda Superb, a годишният капцитет ще е около 300 000 автомобила. Производството трябва да започне през 2022 г.
Румъния има богат опит в автопроизводството, а в страната работят 2 автомобилни фабрики - на Dacia в Питещ и на Ford в Крайова. Те са произвели над 317 000 леки коли през първите 8 месеца на тази година.
Коментари