Русия скъса с дългогодишната си любов – колата, която на времето се издигаше на пиедестал, а днес символизира упадъка на родната автомобилна индустрия, за някои дори и на страната, съобщи Ройтерс.
Решението на държавната АвтоВАЗ да спре производството на последните класически седани Лада, които се задържаха на пазара близо четири десетилетия, е един наистина чувствителен момент за обществото и необикновената серия автомобили.
Макар че са демоде и обект на непрестанни подигравки в чужбина, голям брой руснаци продължават да ги считат за последната си връзка с ерата, в която Съветският съюз можеше да спечели Студената война.
"Говорим за национална привързаност. В продължение на години по съветско време класическите Лади бяха недостижима мечта за голям брой хора. Беше много трудно да се сдобиеш с такава и хората чакаха на опашки с години", обясни Вячеслав Лисаков – депутат в руския парламент и директор на съюза на автомобилистите "Свободен избор".
"Много неща от онова време вече изчезнаха и класическите коли са една от последните останали връзки", сподели той.
АвтоВАЗ спря производството на седмия модел от серията – "2107", през миналата година, като остави жива единствено "2104". Но от компанията днес настояха, че е "време да си кажем сбогом" и с последната класическа Лада.
Незабравимата руска марка често търпи тежки подигравки заради квадратната си форма и репутацията си на пълна трошка, която се разваля в най-неподходящите моменти. Един от популярните вицове по неин адрес гласи: "Как се удвоява цената на Лада? Ами, като напълниш резервоара й", отвръща питащият.
Според Джереми Кларксън – водещ на британското шоу "Топ Гиър", моделът "2107" е "чисто и просто най-лошата кола в историята". Но мнозина руснаци на средна възраст и техните родители продължават да изпитват носталгия по първата си любов.
"Това бе колата с най-добър дизайн в света. Няма как да видите по-красив автомобил", заяви архитектът Александър Фьодоров, докато се разхождаше из "Червения площад".
"Русия оттогава пое по грешен курс. Руската автомобилна индустрия бе разрушена. Виня за това 12-те години на Путин", подчерта той, сочейки към стените на Кремъл.
Сделката с Фиат
Съгласно споразумението с италианската фирма, първата Лада "2101" бе произведена през 1970 г. по тертип на популярния седан Фиат "124".
Тогавашната класика, известна още като Жигули, се превърна в голям хит из цяла Русия, където притежанието на автомобил бе доказателство за висок социален статут, припомня в статията Ройтерс, цитирана от БГНЕС.
Заможните по онова време собственици, свикнали с недостига на храна в магазините и калпавото качество на стоките, поправяха колите си собственоръчно и за кратко време се научиха да не търсят специализирана помощ.
Елементарното устройство правеше Ладата незаменима, тъй като тя успяваше да се движи и в тежкия сибирски студ. Тя остана топ избор за руснаците и през идните години, тъй като бе сравнително евтина и издръжлива.
"Обичам колата си", възкликна Николай Дашкевич – московски механик, който кара бяла Лада "2105" от 25 години. "Над половината части на двигателя са оригинални. Но досега съм изминал над 1 млн. километра", изтъкна той.
Според ръководството на АвтоВАЗ, до март т.г. компанията е продала повече от 17,75 млн. коли от седмата серия. Но от разпада на СССР през 1991 г., фирмата била изместена от чуждестранните гиганти. Редом до легендарните Лади в днешно време могат да се забележат лъскави западни джипове, които в Русия от години са символ на разделението между бедни и богати.
Тежки времена
Времената за местните производители са тежки, въпреки че френската Рено и японската Нисан скоро ще поемат контрол над АвтоВАЗ съгласно споразумението си с руските власти.
Продажбите на Лада спаднаха с 15% на годишна база през миналото тримесечие, а АвтоВАЗ бе принудена да изтегли близо 100 хиляди нови коли заради технически неизправности. В това число влизат 70 хиляди Лади "Калина" – модел, който премиерът Владимир Путин рекламираше през 2010 г..
Той, освен това се опитваше да даде тласък на новата Лада Гранта, но и това му начинание удари на камък.
Редица експерти прогнозират, че Русия ще се превърне в най-големия европейски пазар за коли до края на десетилетието, тъй като приходите на домакинствата растат, а потреблението се покачва с добри темпове. Очаква се продажбите на автомобили да нараснат с близо 6% през т.г. до 2,8 млн. коли и да достигнат 4 млн. до 2015 г.
Рено, Дженеръл Моторс и Форд са сред големите световни играчи, които вече започнаха да разширяват бизнеса си с руските си партньори.
Експертите не са големи оптимисти за бъдещето на Русия. Според тях руските коли просто не могат да се съревновават с чуждите марки, но пък други твърдят, че голямата конкуренция ще бъде от полза за потребителите.
"Въпреки всичката критика на властите, която днес можете да чуете, на руска земя се изгражда нова авто индустрия. Индустрия, която произвежда Форд, Фолксваген, Рено, Хюндай и други от този калибър", настоя Александър Пикуленко – коментатор в "Ехото на Москва". "Основното е, че потребителят ще може да купува добър продукт, който е надежден, безопасен и евтин", отбеляза той.
Но част от руснаците не са никак доволни.
"Виждаме всички тези лъскави чужди модели, но сме свикнали да се гордеем и караме собствените ни. Предполагам, че вече нямаме никакъв избор, но Жигули на времето бе истинска мечта. Ако имаш такава, получаваш уважение. Това вече липсва", обясни Николай Пешков – бизнесмен от Ижевск.
Коментари