Смятате, че лекарите, адвокатите и архитектите имат стресираща работа? Помислете пак. Оказва се, че при обслужващите професии като тези на сервитьорите и продавачите нивата на стрес са по-големи. Това сочи китайско проучване, цитирано от The Daily Telegraph.
Повечето хора биха посочили като натоварващи дейностите на неврохирурга, на сапьора, на миньора или дори на борсовия брокер. Китайско изследване обаче показа, че такива са по-скоро нископлатени занимания с голямо натоварване, по-малък контрол и респект. Именно техните представители са застрашени най-много от проблеми със сърцето и са изложени на 58 процента по-голям риск от исхемичен инсулт.
Макар и лекарите, учителите и други висшисти да имат умствено натоварваща работа, те се чувстват отговорни и не се стресират толкова много. За разлика от тях хората от обслужващия сектор често зависят от прищявките на клиентите и началниците.
Обикновено те имат дълъг работен ден и трябва да са на поста си в часове, когато другите почиват.
Силно стресираните хора се грижат по-лошо за себе си и по-често пият и пушат. Много от тях работят с прекъсване през деня или на смени, което предразполага и към рак и влошаване на здравето.
Учените от Южния медицински университет в Гуанчжоу са анализирали резултатите от шест предишни изследвания върху напрежението в службата и риска от инсулт. Те са обхванали общо 138 782 души, проследени от три до 17 години.
Професиите са класифицирани в четири групи на базата на контрола на упражняващите ги върху това, което правят, и колко трябва да работят, както и в зависимост от психологическите изисквания, умственото натоварване и сроковете.
Най-стресиращи се оказали професиите от обслужващия сектор, като сервитьорската и на медицинския помощен персонал. За разлика от тях, учените и архитектите попаднали сред професиите с най-малко стрес. В групата на пасивните професии с малки изисквания и малък контрол са портиери, миньори, хора на ръчния труд. Активните професии са тези, при които въпреки трудните задачи хората са до голяма степен самостоятелни.
Коментари