Имали ли сте някога чувството, че вашият шеф не ви харесва? Конвенционалните мъдрости и всички близки приятели вероятно ще ви кажат да спрете да бъдете параноични. "Разбира се, че не те мрази, просто трябва да го спечелиш" е една от най-често срещаните фрази. В действителност обаче, не е изключено да имате повод за притеснение.
Оказва се, че според президента на бизнес училището IMD и автор на книгата „Как добрите мениджъри провалят страхотните служители”, страхът от отхвърляне на работното място не е просто безпочвен страх, а често се основава на реалността. Това „явление” е изследвано в продължение на почти три десетилетия и резултатите са красноречиви – шефовете се държат по различен начин с хората, възприемани от колегите си като най-добри и най-лоши служители.
Това може да изглежда контра-интуитивно и дори злобно, но има скрит смисъл. Шефовете вероятно ще предоставят повече възможности на тези, които смятат, че са способни, като същевременно ограничат отговорностите на онези, които считат за по-слаби. Точно като в джунглата и правилото за оцеляване на по-силните индивиди. Въпреки това, целият този порочен кръг създава практиката на „етикетиране”.
Ако вие, като служител, успеете да изградите съпротива срещу шефа си, може да бъде лесно да го „разклатите”. Чудите се какво да предприемете?
1.Разговор на 4 очи
Седнете и поговорете открито с шефа си. Разбира се, не наблягайте на емоциите си и че се чувствате изолирани. Обяснете, че комуникацията между вас не е толкова продуктивна, колкото бихте искали да бъде.
2.Попитайте какво очаква от вас
Важно е и двете страни да са наясно за целите, които преследват. Питайте в прав текст какво се очаква от вас, а след това кажете какво искате вие като служител – по-отговорни задачи, нови проекти и т.н.
3. Признайте грешките си
Това е вашата възможност да използвате „принципа на реципрочност”. Карайки шефа ви да се чувства чут и разбран, той ще се чувства по-сигурен на вой ред да се извини, ако е допуснал управленски грешки и лошо отношение към вас.
Коментари