Още 1,3 млрд. лева отиват за АМ "Хемус"


Още 1,3 млрд. лева отиват за АМ "Хемус"
Снимка: Министерски съвет

7091

Още 1,38 млрд. лева ще отидат за изграждането на почти 89 километра от АМ "Хемус" (от 222 до 310-ти километър). Това реши правителството на днешното си редовно заседание.

Става въпрос за отсечката след връзката с пътя Русе - Велико Търново, до строящия се в момента участък Белокопитово - Буховци. Новата сума е равна на дадената за строителството на 134 км в отсечката от Боаза до връзката с пътя Русе - Велико Търново през миналата година - 1,3 млрд. лева. Сега, 1,38 млрд. лева ще отидат за изготвянето на технически проекти и изпълнение на строително-монтажните работи в отсечката в периода до 2022 година. От тях 483 000 000 лв. се отпускат по бюджета на МРРБ за 2019 година за предстоящи плащания, като правителството уверява, че "с това се цели планиране на завършването на автомагистралата от София до Варна". Парите явно идват от бюджетния излишък, който към края на ноември беше около 1 млрд. лева, а по Закона за държавния бюджет тази година можем да си позволим дефицит от около 2 млрд. лева.

За отсечката от 222 до 310 километър са обособени три участъка:

- Участък 7 е 43,6 км. Той е след пресичането на път I-5 Русе - Велико Търново до км 265-ти км при пресичането с път II-51 Бяла - Търговище.

- Участък 8 - 33,5 км. Отсечката е след пресичането с път II-51 Бяла - Търговище и е до връзката с път II-49 Търговище - Разград.

- Участък 9 - 11,9 км. Този участък е от пресичането с път II-49 и до изграждащия се в момента участък Белокопитово - Буховци, при пресичането на път I-4 с път III-5102).

За изграждането на трите участъка ще отговаря "Автомагистрали" ЕАД, тъй като изрично е посочено, че ще се прави процедура за сключване на договор, която се ползва, когато и възложителят, и изпълнителят всъщност са под контрола на едно и също юридическо лице - т.е. без обществена поръчка. В случая възложителят е АПИ, изпълнителят е "Автомагистрали", а регионалното министерство държи 100% от собствеността на "Автомагистрали" и същевременно АПИ е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството.

В момента в експлоатация са участъците от София до Боаза и от с. Белокопитово до Варна, с обща дължина от около 180 км. Неизградената част, започваща от пътен възел (п.в.) "Боаза" и завършваща при село Белокопитово, ще свърже вече изградените участъци от двете страни на магистралата. Изграждането на АМ "Хемус" преди отсечката от 222-ри километър нататък е разделено на следните участъци:

- Участък 1 е с дължина 15,26 км. Започва от Боаза, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка, и ще е до пресичането с път III-307 Луковит - Угърчин (км 87+800 до км 103+060), включително пътен възел „Дерманци“.

- Участък 2 е 19,2 км. Той е от края на пътен възел „Дерманци“ - при пресичане с път III-307 Луковит - Угърчин, до връзката с път III-3005 Радювене - Катунец, включително пътен възел „Каленик“ (от км 103+060 до км 122+260).

- Участък 3 е 17,08 км. Той ще започва от края на пътен възел „Каленик“ при пресичането с път III-3005 Радовене - Катунец до връзката с път II-35 Плевен - Ловеч, включително и п. в. „Плевен“ (от км 122+260 до км 139+340).

- Участък 4 е 26,8 км. Той е от края на п. в. „Плевен“ при пресичане с път II-35 Плевен - Ловеч до път III-301 Летница - Ловеч, включително пътен възел „Летница“ (от км 139+340 до км 166+144.09).

- Участък 5 е 23,2 км. Той е от края на пътен възел „Летница“ при пресичането с път III-301 до път III-303 Бутово - Павликени, включително и пътния възел (от км 166+144,09 до км 189+344).

- Участък 6 е 32,6 км. Започва от края на пътния възел на път III-303 Павликени - Левски до път 1-5 Русе - Велико Търново, включително и пътния възел (от км 189+344 до км 222+000).

Още пари за МРРБ

Същевременно правителството дава и 279 968 812 лв. на МРРБ и АПИ, с които до края на годината ще бъдат разплатени строително-ремонтни дейности по републиканската пътна мрежа.

От тях 27 082 849 лв. са за изградения участък от АМ "Хемус" от Ябланица до Боаза и за модернизацията на АМ "Европа" в отсечката от Драгоман до Сливница. 10 180 117 лева са за 9,3- километровата отсечка на АМ "Хемус" от Ябланица до Боаза, а 16 902 732 лв. - за участъка от Драгоман до Сливница.

Останалите 252 885 963 лв. са за ремонти на участъци от републиканската пътна мрежа, с което се повишава безопасността на движение и има реален ефект за икономическото развитие на страната. От тях за извършващите се аварийно-възстановителни дейности в тръбата за София на тунел "Витиня" са осигурени 10 млн. лв. Останалите средства са за ремонта и за текущото поддържане на пътни участъци, които са изключително натоварени целогодишно като: Велинград - Сърница, Сливен - Стара Загора, Омуртаг - Котел, Поликраище - Елена и др.

Ремонтните дейности включват фрезоване на настилката, полагане на нови пластове асфалтобетонова смес, отводнителни мероприятия, ландшафтно оформяне, бетонови работи, нова хидроизолация на съоръженията, подмяна фугите, ремонт на мантинелите, възстановяване на вертикалната сигнализация, полагане на хоризонтална маркировка и други.

Всъщност, по решение на правителството с МРРБ ще може да похарчи 824 119 000 лв. през 2019 година. С 350 962 401 лв. се увеличава максималният размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани от министерството през тази година. Промяната се налага поради извършено авансово плащане за изграждането на магистрала „Хемус“ през септември 2019 г. на „Автомагистрали“ ЕАД.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички