Пандемията внесе истински хаос в транспортната индустрия в Европа, като въздушните и железопътни услуги изживяват безпрецедентен спад в броя пътниците през изминалата година.
Но докато неизбежният удар върху въздушния превоз бе смекчен благодарение на държавна помощ в размер на 36 млрд. евро, железопътната индустрия бе оставена да пита защо не получава същото ниво на подкрепа.
Критиците на държавната помощ за авиокомпаниите посочват, че без изисквания за опазването на околната среда, вредните емисии ще се завърнат на нивата отпреди COVID кризата, когато Европа започне да функционира отново нормално, пише euronews.com.
-
Френските железници затънаха в дългове заради пандемията
Пострадал силно от икономическите последици от пандемията на...
виж още
Европейските железопътни компании са в опасност
През 2020 г. железопътните компании в Европейския съюз загубиха 26 млрд. евро, сочат данните на Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER) – браншова организация, което представлява интересите на националните жп превозвачи.
Стартът на 2021 – година определена от ЕС като „Европейска година на железопътния превоз”, не предвещава някаква промяна за сектора, тъй като рестрикциите заради пандемията продължават да свиват броя на пътниците.
-
Коронавирусът приземи самолетите
Отрицателните икономически последици от епидемията на коронавируса COVID-19 се отразиха най-напред н...
виж още
Eurostar е пример за жп компания със сериозни финансови проблеми, която тепърва трябва да получи държавна подкрепа.
„Катастрофата е възможна”, коментира управляващият директор Джаскес Дамас през януари.
Железопътната индустрия, която призова за повече помощ по време на пандемията, повдига вежди наблюдавайки милиардите, които се изливат към авиационния сектор.
„До момента имаме държавна помощ за авиокомпании в размер между 35 и 40 млрд. евро, докато в същото време пряката подкрепа за железниците възлиза до 7 млрд. евро. Това са приблизителни измервания, но ви показва размерът на подкрепата, която единият сектор вижда в сравнение с другия”, казва Алберто Мацола, изпълнителен директор на CER.
“Това, за което се чудим е как да излезем от кризата и каква ще бъде позицията на сектора след това.”, добавя той.
По думите му, жп компаниите, които са специализирани в международни превози, подобно на Eurostar, се намират в „много трудна ситуация” със спад в приходите в някои случай до 95%.
„Местният трафик намаля със средно между 40% и 60%, което е нещо огромно”, казва той.
„Разбираме, че авиокомпаниите са в много трудна ситуация, поради което има интервенция за подкрепата им. Ние също страдаме в трудна ситуация, като оператори на транспорт и мобилност и бихме искали да получим същото внимание като авиокомпаниите, че дори и по-голямо”, казва Мацола.
„Ако мислим за Зелената сделка (на ЕС) и как ще излезем от COVID кризата по отношение на транспорт и мобилност, трябва да установим, че железниците трябва да са в по-добра позиция”, смята той.
Железниците и Зелената сделка
Зелената сделка е план на ЕС, който цели да превърне Европа в първия климатично неутрален континент до 2050 година. На фона на това, биват задавани въпроси относно това, че ЕС разрешава на държави членки да спасяват авиокомпании без да изискват от тях мерки за опазване на околната среда.
През миналата седмица Европейската комисия даде зелена светлина на Франция да предостави държавна помощ на Air France в размер на 4 млрд. евро.
Бяха поставени условия, но те до голяма степен се отнасяха към правилата на ЕС за защита на конкуренцията, които не допускат държавната помощ да осигурява нечестно предимство спрямо конкурентите.
„Миналата година видяхме спад на замърсяването от авиокомпаниите, понижение от 64% през миналата година, но няма да запазим нито едно от тези намаления на емисиите в дългосрочен план, ако продължаваме да спасяваме сектора без силни екологични условия, свързани с парите, които даваме”, казва Жо Дарден, авиационен мениджър в Transport & Environment.
Европейската комисия „не се опита да накара страните членки да наложат по-зелени условия или по-зелени гаранции” заедно с помощта, с която се съгласи, добавя тя.
„Защо трябва авиокомпаниите да получават милиарди евро подкрепа, а не железопътния сектор? Изглежда все повече политически и социално несъстоятелно, когато някои сектори се ползват от правителствена помощ, когато всъщност те са тези, които допринасяха за по-голямата част от замърсяването преди COVID”, казва Дарден.
Говорителят на Европейската комисия посочва пред Euronews, че едно от условията за държавната помощ насочена към Air France е компанията да публикува информация как инвестира парите „включително за това как използването на получената помощ подпомага дейностите на компанията в съответствие с европейските и национални задължения, свързани със зелената и цифрова трансформация, включително целта на ЕС за неутралност на климата до 2050 г.”.
Говорителят на ЕК добавя, че "зависи от страните членки да решат дали искат да предоставят държавна помощ, и ако искат, за кои сектори".
„Като цяло е важно, железопътният сектор да получава подкрепа когато е нужно, като същевременно се гарантира запазването на конкуренцията в железопътния сектор."
Допълнителни детайли за Зелената сделка на ЕС се очакват през юни тази година. Дарден вижда това, като възможност, която „дано адресира емисиите от авиацията” и даде тласък на по-зеленият жп сектор.
„Дано "Годината на железопътния превоз" се тълкува от правителствата като промяна на приоритетите към превръщането на жп транспорта в по-достъпен превоз спрямо въздушния”, добавя тя.
Коментари