Текст на Андреас Фон дер Хайдт, директор на Kindle Content в Amazon, публикуван в LinkedIn.com.
Умението да задаваме правилните въпроси е едно от важните неща, на които не ни учат в училище. А прогресът, революционните открития и в крайна сметка успехът, зависят до голяма степен от запитванията, които са зададени – по силата на необходимост и обстоятелства или просто от любопитство.
Нека погледнем истината в очите: съвременните образователни системи, начин на живот и дори деловия свят не са приспособени към въпросите. Освен това, често сме склонни да подхождаме към разглеждането на дадена тема повърхностно, задавайки въпроси, които по-скоро служат за проверка и подкрепа на знанията ни и хитричко използваме главно въпроси, предполагащи еднозначен отговор.
Можем да променим ситуацията със следния набор от действащи въпроси. Ще ви бъдат полезни както в професионалния, така и в личния живот:
1. Въпроси, започващи със „Защо?”
„Защо?..” трябва да е винаги под №1. Служи като стимул за първата крачка. Въпросите от групата „Защо?” подпомагат задълбочаването в разбиране на цели, перспективи и необходимост от промяна. Успешните хора и компании са особено силни в използването им. Полезни примери:
„Защо правя това?”
„Защо са избрали именно този цвят?”
„Защо сме в този бизнес?”
2. Въпроси, започващи със „Защо не...”
Това е повече от противопостяване на въпросите от първата група. Тук става дума за преодоляване на съпротивления – вашите собствени вътрешни съмнения или възражения или пък тези на други хора, които поставят под съмнение ваши идеи и представи. Полезни примери:
„Защо не трябва да зарязвам всичко точно сега?”
„Защо не продаваме храна за кучета вместо автомобили?”
„Защо това предложение да не се хареса на нашите клиенти?”
3. Въпроси, започващи с „Какво, ако” и „ А какво, ако не...”
Тези въпроси ни позволяват да се движим напред в процеса на вземане на решения. Благодарение на тях нашите идеи ни се струват по-реални и ние се приближаваме все повече към реализирането им. Също така ни помагат да намерим правилния отговор или най-подходящото решение. А и да избегнем грешки. Полезни примери:
„А какво ще стане, ако го направим другояче?”
„А какво би било, ако парите не бяха проблем?”
„Какво ще стане, ако не се заема с този проект?”
4. Въпроси, с „Какво още...”
Това е важен, понякога от решаващо значение въпрос, който често бива забравян. В търсенето на отговор можем радикално да променим настоящи възгледи, а заедно с това и своята концепция. Помага ни да размишляваме над различни варианти и съдейства в намирането на различни алтернативи, а това ни кара да се замислим за смели решения и по-дълбоко да вникнем в проблема. Полезни примери:
„Какво още можем да направим?”
„Какво би направил Уорън Бъфет на наше място?”
„Какво още очакват клиентите от нас?”
5. Въпросът „Как?”
Отнася се към категорията на най-сложните въпроси, тъй като съединява творческото със стратегическото мислене. Постановката на въпроса подлага на анализ по-функционални аспекти, проблеми и задачи. Полезни примери:
„Как това ще ми помогне да направя по-добър живота си?”
„Как да стартираме продукта на пазара, така че да се изстреля на върха?”
„Как биха го направили нашите конкуренти?”
6. Въпросите „Кой?” и „Кога? / В какъв срок?”
И накрая – за гарантиране на осъществяването на всички задачи, идеи и концепции, длъжни сме да стигнем и до тези два въпроса, макар и да са от затворен тип. Но, условието е - използват се винаги накрая, след всички останали. Полезни примери:
„Кой ще разглежда жалбите на клиентите?”
„Кога можем да го доставим?”
„В какъв срок материалът може да бъде заменен?”
Коментари