След въвеждането на по-високите глоби в столичния градски транспорт през юни се отчита около 13% намаление на нередовните пътници, установени с административни документи. Това съобщи Методи Аврамов, директор на дирекция в столичния Център за градска мобилност.
След включването на частните съдебни изпълнители за събирането на глобите по наказателно постановление събираемостта също е нараснала значително, отчете той. Има и сериозен ръст при закупуването на карти за градския транспорт.
"За изминалите 4 месеца имаме над 50% ръст при картите. Тези по редовна тарифа са над 2 пъти повече. Имаме над 13 500 годишни карти, чиято цена беше намалена от 500 на 365 лева. Близо 14 000 карти за 4 месеца. А за цялата минала година имаме само 220 карти. Тридневната карта също стана много популярна", заяви Аврамов пред БНР.
Адвокат Валентина Каменарска обаче обясни, че реално по-високите глоби противоречат на закона:
"Тези глоби не са регламентирани със Закона за автомобилните превози, а с наредба на Столична община, с която тя е въвела глоба в размер на 200 лева при нередовен пътник без билет. А в Закона за автомобилните превози, в член 101, е предвидена административно-наказателна отговорност за пътник в моторно превозно средство без редовен превозен документ или без билет или друг превозен документ - в размер на 10 лева. Тоест с нормативен акт от по-висша степен, какъвто е законът, са уредени тези отношения и всеки един юрист знае, че когато с по-висок по ранг нормативен акт са уредени отношения, не могат с друг, по-нисък по ранг, каквито са наредбите, да бъдат преуреждани същите, а още по-малко - да се вменява на гражданите нова административно-наказателна отговорност, и то в по-висок размер. Това се допуска от 2008 година до настоящия момент. От 2008 година досега се водят постоянно дела, в които съдилищата, с най-различни мотиви, но и засягайки това противоречие между закон и наредба, се отменят наказателните постановления, издавани от Столична община, с които налага по-високи глоби от тези, предвидени в закона. Ако гражданите обжалват наказателните постановления, които им издава Столична община заради това, че те са без билет, има голям шанс наказателните постановления, които са издадени въз основа на актовете, които са им написани, да паднат пред съда."
Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт също потвърди, че наредбата не е била законна и припомни, че заедно с група граждани я обжалва. Докато това обжалване тече, новата цена на билета не би трябвало да влиза в сила в София, допълни той.
Коментари