На 07.03.2017 г. от 10 часа в сградата на БДЖ на ул. Иван Вазов №3 в София ще бъдат отворени офертите по на обществената поръчка №01605-2017-0001 “Извършване на техническа поддръжка за 5-годишен период на дизелови мотрисни влакове серия 10 и електрически мотрисни влакове серии 30 и 31, собственост на "БДЖ-Пътнически Превози" ЕООД” на максимална стойност 164 402 044,8 лв. (с ДДС). Това съобщават от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
Преди време от инициативата изпратиха искания за преразглеждане, задължително преработване или прекратяване на обществената поръчка, тъй като считат, че условията на процедурата са порочни и необосновани. Причините за това са:
1. И към настоящия момент няма яснота от къде ще бъде осигурен посоченият в процедурата финансов ресурс, който надвишава капиталовия трансфер от държавата за срок от 5 години, който в настоящата ситуация би бил до 150 млн. лв.
2. От сдружението обръщат внимание, че начинът, по който е обявена процедурата предразполага представяне на много високи ценови оферти, до над 2 пъти по-високи от цените за поддръжката на идентичен подвижен състав Siemes например във Великобритания или Русия (държава от ЕС и държава извън ЕС).
3. И до момента не става ясно как бившето ръководство на БДЖ, освободено от новия министър на транспорта Христо Алексиев, е обявило такава поръчка при действащ договор със Siemens за поддръжка на електрическите мотриси до 2019 г.
4. От инициативата напомнят, че са разкрили, че текстът на процедурата е изкопиран от друга процедура, защото авторът – българския клон на международната юридическа компания „Ърнст и Янг” е забравил да премахне части от текста като там е изписано, че банковите гаранции трябва да бъдат в полза на „община БДЖ.....” Отделно от това не е ясно на каква сума е консултантския договор с адвокатите, тъй като сумата по договора е заличена от текста му, публикуван на страницата на БДЖ.
5. Друг порок на процедурата е, че в заложената модернизация освен монтиране на wi-fi модули, подмяна на осветлението и подобряване на системата за информация не е посочен може би най-важният компонент – монтиране на система за влаков контрол (АЛС). Системата е изградена от два основни компонента, които се монтират върху железопътните линии и подвижния състав. Такава система съществува по линията София-Пловдив още от 1992г., а отскоро и на реконструираното трасе Пловдив-Свиленград. Едва няколко локомотива на БДЖ и на частните товарни железници разполагат с нея. И до ден днешен необясним остава фактът как мотрисите Siemens, доставени след 2005 г. не са били поръчани с такава система. С нейна помощ например би било невъзможно движението с превишена скорост, което е основна причина, довела до дерайлирането на вагоните-цистерни при Хитрино.
6. Някои експерти сигнализират, че е възможно това да е ход за скрита приватизация на депата на БДЖ, тъй като изпълнителят на поръчката може да ги ползва на все още неизяснени цени и с персонал на БДЖ, който може да бъде „закрепостен” към дружеството, което ще извършва ремонтите без ясно разписани условия на труд и др.
Коментари