Предприехме сериозни мерки за стабилизиране на БДЖ. Това заяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев при посещението на Черепишкия манастир с атракционен влак, предаде БГНЕС.
"Беше застрашено изпълнението на графика за движение на влаковете. Към момента неговото изпълнение е 92%. За три седмици сме намалили закъсненията на база денонощие от 2500 на 680 минути. Това се постигна с по-добри организационни мерки, без да се изразходва допълнителен финансов ресурс“, каза министър Алексиев.
Друга важна задача е да се помисли за рефинансиране на заема на БДЖ. Вече работим по този въпрос, за да дадем глътка въздух на БДЖ да реализира инвестиционната си програма, каза той.
Китайски инвеститори от CRRC - най-голямата фирма за производство на железопътна техника с оборот от 45 млрд. долара годишно, могат да решат проблемите на БДЖ. Алексиев посочи, че инвестицията от азиатската държава за родните железници е около 500 млн. лв., като може и да се повиши , защото включва и рефинансиране и преструктуриране на сегашните задължения на БДЖ.
До две седмици се очаква от китайската фирма да има писмо за инвестиционно намерение. Предвижда се изграждането на завод за производство на мотриси, локомотиви, вагони. В момента се изчислява какви са нуждите на БДЖ в дългосрочен план (15 години) от нов подвижен състав.
Китайски инвеститори в БДЖ са склонни да осигурят няколко неща. Първо, рефинансиране на дълга на държавните железници от 260 млн. към облигационерите. Второ, финансиране за изграждане на нов подвижен състав в България. Първоначално те могат да финансират цялата сума за нов подвижен състав и тя да бъде изплатена във времето. Става дума за период от 10 години.
Идеята е на китайците да се плаща с капиталовия трансфер (парите, които държавата отпуска за БДЖ за извършването на обществената услуга) към БДЖ и китайските инвеститори приемат това като достатъчна гаранция. Водени са вече конкретни разговори. Коментиран е този инвестиционен пакет. Те проявяват интерес. Алексиев очаква от тях писмо за инвестиционно намерение, за да се реализира този инвестиционен пакет. Друг вариант е да се създаде смесено дружество, но засега не се коментира този вариант.
Относно обвързването на концесията на Летище София и оздравителната програма на БДЖ, Алексиев каза, че това са две отделни теми. "Това е елементарно свързване на тези неща и проблемите не се решават по този начин, а с конкретни мерки. Нещата трябва да бъдат решавани много по-дълбоко и за много по-дълъг период от време, каза той. За Летище София, Алексиев каза, че концесията към момента е открита и има интерес.
Той обясни, че идеята на това пътуване е в навечерието на националния празник да се покажат пред дипломатическия корпус нашите традиции и история, както и да се покаже потенциала на атракционните пътувания с железниците. "В момента разработваме програма за атракционни пътувания и мислим, че приходите на БДЖ от един такъв тип пътувания може да бъдат около 4 млн. лв. годишно. Говорим и с туроператори, които да се включат в тази дейност и до няколко месеца може да имаме конкретна програма за това.
Идеята е пътуванията да са редовни, а не спорадични. ЗА да стане това обаче е нужен график, работа с туроператорите и реклама. Такива атракционни пътувания може да има по теснолинейката Септември-Добринище и по това направление, както и на други интересни места.
Коментари