Винетната система не е най-справедливият начин за таксуване по пътищата, чрез тол системата приходите ще нараснат поне 3 пъти. Това каза инж. Веселин Давидов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, по време на откриването на международна конференция „Пътна безопасност. Нови технологии и добри световни и европейски практики“, която е част от календара на Българското председателство на Съвета на ЕС.
„В момента винетната система не е най-добрият и справедлив начин за таксуване по пътищата на България. Така че целта на тол системата е да се въведе тол таксуване, което ще даде много по-голям финансов принос в съответните пътни институции. Защото по настоящата винетна система над 2/3 от приходите в момента се формират от масовите превозни средства - леките автомобили, които не рушат толкова пътната инфраструктура, а нейното състояние е изключително важно за пътната безопасност. И се получава така, че тежкотоварните автомобили, които най-много разрушават настилката, допринасят най-малко за нейното изграждане. Така че с тол системата искаме приходите да нараснат поне три пъти, което ще ни даде възможност за по-добро поддържане на пътищата“, каза още Давидов.
Той обясни, че е време да се замислим повече и за пътната си безопасност и в града. „В градски условия например един автомобил може да удари пешеходец с 50 км./ч., като това е равно на падане от шести етаж от сграда. А ние все още не сме развили рефлекса и културата да се пазим както трябва“, коментира Давидов.
„Към настоящия момент Министерството на регионалното развитие и благоустройството и АПИ засилват усилията си в две посоки – в структурно и функционално отношение и на оперативно ниво. От 1 януари влезе в сила новият устройствен план на агенцията като бяха създадени две нови дирекции – за пътна безопасност и за информационни технологии и системи. Целта е да направим така, че абсолютно всички проекти да подлежат на предварителен контрол за приоритизиране с акцент на пътната безопасност, въпреки малкото средства, с които разполагаме“, каза още той.
Коментари