Исторически държавата е показала, че не управлява добре летище "София", заяви министърът на транспорта Ивайло Московски. Той взе участие в заседанието на парламентарната транспортна комисия, на което бе отхвърлено предложението на БСП да се гласува проект на решение, с който да се прекрати концесията летище „София”. Предложението събра едва 8 гласа „за“, а с 12 „против“ и 1 „въздържал се“ не бе прието.
Мотивите на искането бяха представени от народния представител Георги Свиленски. Пред членовете на транспортната комисия той посочи, че през последните години летището реализира увеличение на пътниците и товарите, както и реализираната печалба, което премахва необходимостта от отдаването му на концесия, предаде БГНЕС.
Транспортният министър припомни, че концесионирането на най-голямата ни аерогара е било заложено още в предизборната програма на партия ГЕРБ, а по-късно идеята е залегнала и в управленската програма на правителството. Според него отдаването на концесията е нормална практика, която се прилага в цяла Европа и света.
„Европа е най-развитият пазар за участие на частния сектор в управлението на летища. Делът на частно участие в управлението на летищата и летищната инфраструктура е нараснал с 80%. Това е тенденция от 2010 до 2016 година. Ако добавим и периода до 2018 година, ще е още по-голям процентът. Всички летища в Словения, Португалия, Унгария, Кипър, Белгия и Малта се управляват на 100% частния сектор“, аргументира се министър Московски.
Той посочи още, че практиката в Европа и ЕС показва, че удачният начин за управление на такава инфраструктура е именно този. „Идеята е точно такава – да се привлече сериозен оператор и инвеститор, който оперирайки на други места и имайки сериозни позиции в авиационния бизнес да направи така, че летище „София“ да получи необходимото си развитие в годините напред. Не случайно концесията е за 35 години“, допълни транспортният министър.
„Колегите много неудобно се чувстват, че когато те управляват концесията е нещо хубаво и те максимално се възползват от нея. Имам справка за десетки концесии, които са направени в тяхното управление. А при нас, когато управляваме, концесията е нещо лошо“, обърна се министър Московски към опозицията.
Във връзка с твърдението на левицата, че решението на Министерски съвет за отдаване на аерогарата на концесия е било взето „на тъмно“, транспортният министър коментира: „Нито заседанието е било секретно, нито точката е била извънредна“.
По време на изслушването му стана ясно, че според условията концесионерът се задължава да направи проучване на въздушния трафик, а ако се налага, да бъде изградена втора писта. Предвижда се и възможността за изграждане на трети терминал, както и даването на гаранции за персонала.
Коментари