Самият факт, че решението за концесията на Летище София се взема на извънредно заседание, закрито заседание в последния момент на МС, че не се дава никаква информация на депутатите, включително и на коалиционните партньори на ГЕРБ, показва, че нещо се крие. Това каза депутатът от „БСП за България” Елена Йончева.
Тя припомни, че през март миналата година служебното правителство е спряло концесията, като аргументите за това са, че даването на концесия на Летище София може да представлява заплаха за националната сигурност на страната и не отговаря на интересите на България.
Имаше много европейски туроператори, които искаха да участват в концесионирането, но накрая останаха две фирми – турски, припомни Елена Йончева.
„Ние не казваме, че е лошо турска фирма или която и да е да вземе летището на концесия, но когато едно летище бъде взето на концесия, нормално е, когато това летище има интереси да унищожи своята конкуренция, да намали приходите на своята конкуренция, да бъдем загрижени”, допълни депутатът.
Йончева заяви, че една от двете турски фирми, които са щели да спечелят, ако служебното правителство не беше прекратило концесията, е фирмата, която строи най-голямото летище в света, което след два месеца започва да работи в европейската част на Истанбул. Разстоянието от това летище до Бургас, както от София до Бургас е почти еднакво, обясни Йончева.
Световната практика е да подчиняваш своя конкурент, да създаваш такива условия, че да нямаш конкуренция в региона, добави тя.
„Защо трябва да се дава Летище София на концесия? То е печелившо летище. За миналата година е имало печалба над 11,5 млн. лв. Приходите са над 148 млн. лв. Всяка година се увеличава потокът на пътници, увеличава се и печалбата. Летище София е най-вече с изградена инфраструктура”, каза още Елена Йончева.
Тя допълни, че БСП е дало на концесия летищата във Варна и Бургас преди 12 години, но те, по думите ѝ, са били "едни бараки" и са били дадени на немски туроператор.
„Те направиха писти, сложиха нова настилка, направиха нов сграден фонд, откриха нов терминал, смениха не само облика, а на практика изградиха нови летища”.
Летище София е част от обектите, които са от значение за националната сигурност на България и това е един изключително важен момент, каза още депутатът.
Коментари