300 лева глоба и 70 лева компенсаторна такса ще плащат шофьорите, които не са си купили винетка и бъдат хванати в нарушение. За камионите над 12 тона и превозните средства между 3,5 и 12 тона компенсаторната такса е съответно 175 и 125 лева. Глобата за тях е 1800 лева. Това става ясно от промени на тарифата на таксите, които събира Агенция "Пътна инфраструктура", обявени за обществено обсъждане, пише в. "24 часа".
Т.нар. компесаторна санкция се въвежда като един вид междинна санкция. А цените на винетките остават същите (97 лева за годишна, 1,94 лева за дневна) - единствено се въвежда уикенд винетка, която беше обявено, че ще струва 10 лева. Световната банка препоръчва цената да е 13,20 лева, но при приспадане на административни разходи минималната цена става 7,60 лева. До 10 лева цената се качва заради "евентуалното намаление на приходите от продажба на седмични винетки от транзитния трафик през България".
В мотивите към наредбата се посочва, че покритието на пътната мрежа със стационарни контролни рамки за България догодина с пускането на толсистемата ще е два пъти повече от средното за Европа. В Унгария са 101 рамки и 50 мобилни екипа срещу 295 стационарни и 55 автомобила за България. Това означавало, че коефициентът на ефективност при контрола щял да обхване със сигурност 40-46% от трафика.
Междувременно, в транспортна комисия ръководителят на КАТ комисар Росен Рапчев заяви, че КАТ няма да може да проверява дали някой си е купил електронна винетка, когато тази услуга влезе в сила, защото няма да има достъп до системата. А причината е тривиална - идеята на ГЕРБ АПИ да се превърне и в полиция за електронните винетки, която се прокарва през Закона за движение по пътищата. КАТ можело да следят ако се оборудват с мобилни терминали - иначе АПИ ще са отговорни. Елекронни винетки може да се купуват от 17 декември и влизат в сила от 1 януари догодина.
Коментари