Пешеходците да бъдат освободени от отговорността да се съобразяват със скоростта и разстоянието от приближаващата се кола, когато пресичат на "зебра". Това предвижда промяна в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), внесена от депутата от ГЕРБ Нели Петрова и приета от транспортната комисия в парламента на първо четене. Не отпада задължението човек да се оглежда и да внимава при пресичане.
Новите текстове са предизвикани от серия скандални присъди срещу шофьори, убили хора на пешеходна пътека, и тълкувателното решение на Върховния касационен съд (ВКС), с което бе определено, че пешеходецът също може да носи вина при произшествие на "зебра", пише в. "Сега". Преди няколко месеца ВКС намали присъдата по делото за смъртта на дъщерята на Петрова - Лора. Тя бе блъсната от моторист на пешеходна пътека във Варна през 2011 г. Аргументът на съда бе, че момичето е съпричинител на катастрофата, тъй като не се е огледало, преди да стъпи на пешеходната пътека. Решението доведе до голям скандал, а правосъдният министър Екатерина Захариева и главният прокурор Сотир Цацаров поискаха тълкуване на закона, тъй като в някои случаи съдилищата решаваха, че пешеходецът има вина, а в други - не. Ако предложенията на Петрова бъдат приети, решението на ВКС на практика ще изгуби сила, защото то тълкува закона в предишния му вариант.
"Всеки човек има право на живот и не може съдиите на ВКС да се опитват да вменят на пешеходеца вина, защото е решил да пресече на място, което е регламентирано за това", заяви пред bTV Петрова. Тя обясни, че според промяната, ако се докаже, че шофьорът е нарушил правилата, а пешеходецът - не, цялата отговорност ще се носи от водача.
Все още обаче не е ясно какъв ще е крайният вариант на текста. Шефът на КАТ Бойко Рановски заяви, че между двете четения в зала се очаква да настъпят промени. Причината е, че правилникът за прилагане на закона разделя пешеходните пътеки на два вида. Едните са т.нар. зебри, които са ясно обозначени с маркировка, знак или и двете. Другият вид са пешеходни пътеки, които не са очертани, а са логично продължение на тротоарите и банкетите върху платното за движение. Обикновено те са на по-рядко използвани кръстовища. Рановски заяви, че е призовал депутатите да уточнят в кои случаи ще се прилага законът, ако бъде приет. "Ако пътеката е маркирана, сигнализирана, действително там пешеходецът трябва да е с предимство и да не носи отговорност", каза Рановски. В другия случай обаче и шофьорът, и пешеходецът трябва да се движат с еднакво повишено внимание.
Въпреки че ВКС не бе единодушен, мнозинството реши, че пешеходецът може да има вина за катастрофата дори ако шофьорът е карал с превишена скорост. Против бяха председателят на ВКС Лозан Панов и съдия Севдалин Мавров, който участваше в състава по делото за смъртта на Лора и тогава също бе против. "Не може да се изисква от пешеходците вярна преценка за всички характеристики на приближаващи МПС, които могат да рефлектират върху спирането им преди пешеходната пътека. Още по-малко да са в състояние да преценят скоростта им на движение поради възрастови особености, житейска зрялост, умствена недоразвитост, болестно състояние, умора, разсеяност и др., предвид задължението на водачите на МПС да се движат с разрешена скорост и да намалят на местата от пътното платно, обозначени с пешеходни пътеки", записа в мотивите си Мавров.
Друга промяна, която се очаква депутатите да гласуват, е за отпадането на затъмнените стъкла. Тя бе приета с последното изменение на ЗДвП, но предизвика бурна реакция от страна на търговци на фолио за автомобилни стъкла и шофьори и вероятно ще отпадне дни след влизането си в сила. Промяната забранява затъмняването на задното панорамно стъкло. В социалните мрежи и форуми обаче се появиха възражения, че в много от случаите стъклата са затъмнени фабрично.
Последните промени в закона трябва да влязат в сила на 21 януари. Сред множеството нови текстове са тези, които предвиждат сваляне на номерата на нарушители по пътя. Мярката обаче ще важи само за собствениците на колите, което спасява от санкция шофиращите лизингови коли.
Коментари