Какво е "рисков фактор" за автомобила - и от Асоциацията на застрахователите не обясниха


Какво е "рисков фактор" за автомобила - и от Асоциацията на застрахователите не обясниха
Снимка: БГНЕС

2890

Една от причините застраховката „Гражданска отговорност” да има една от най-високите "щетимости" в Европа са и лошите пътища. Това заяви главният секретар на Асоциацията на застрахователи Нина Колчакова.

Колчакова коментира, че с този вид застраховка се плащат много щети, сред които е и категорията "компенсация за морални болки и страдания", когато става въпрос за загинали в катастрофа. Кръгът на тези лица се разшири след тълкувателно решение на ВКС, добави тя пред Нова телевизия, уточнявайки, че сега застрахователите нямат достатъчно резерви за обезщетения при такива случаи.

Просто така е най-лесно, отвърна председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите Красимир Георгиев. По цял свят застрахователите са много активни в премахването на причините за плащане на застраховка, у нас не е така, категоричен беше той. И попита директно – каква е дефиницията на понятието "рисков фактор", като даде пример – учебните автомобили в България са приравнени като риск на състезателите.

Не съм подготвена да отговоря чак в такъв детайл, отвърна Колчакова. Нашите застрахователи ги интересува – да вдигат цената на застраховката, убеден е Георгиев. Колчакова пък заяви, че застрахователи завеждат искове и в случаи на дупки по пътя срещу АПИ или срещу общински власти.

Това е социална политика на държавата за компенсация на невиновни пострадали на пътя, напомни още главният секретар на Асоциацията на застрахователите. Застрахователите държат цените на достатъчно ниско ниво, за да могат гражданите да си позволят застраховка, каза Колчакова. Според нея в реален размер "Гражданска отговорност" е почти същата на Запад, но призна, че като покупателна стойност не е така. Застраховката е по-евтина на Запад, а обезщетенията са по-големи, отвърна Георгиев и даде пример – че гастарбайтерите имат застраховки, които покриват дори хотели при повреда на автомобил. Съгласен съм, че има прекалено много обезщетения, но застрахователите ни не действат в премахването на причини за пътно-транспортни произшествия, категоричен беше Георгиев.

Имаме много други фактори за катастрофи - образование, пътна инфраструктура. Ние подкрепяме системата "бонус-малус" (бел. ред. - колкото повече регистрирани наказания на пътя има даден автомобил, толкова по-скъпа да е застраховката му), но колкото по-скъпо е за един участник в движението, толкова по-евтино ще е за друг. Абсолютна спекулация е да се говори, че до края на годината ще се увеличи цената на застраховката с 20% - трябва да се видят съдебните решения, добави Колчакова. Георгиев обаче категорично не се съгласи с тезата за "бонус-малус" и че това е система, която наказва "джигитите на пътя" и облекчава коректните шофьори. Според него причината "бонус-малус" да не работи е, че застрахователите гледат като "виновен" автомобила, с който е направено нарушението, а не шофьора. Все едно да осъждаме за убийство пистолет, а не човек, даде пример Георгиев.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички