Спорна мярка за намаляване на замърсяването в големите градове предлага екоминистерството – за да се прехвърлим на по-нови коли иска вдигане на екотаксите на по-старите. Голяма част от заинтересованите страни са на мнение, че това няма да има реален ефект, а някои даже подозират лобизъм.
Идеята на МОСВ е за возило над 10 г. да се плащат 310 лв. вместо сегашните 275 лв. За колите между 5 и 10 г. повишението е 30 лв., от 260 лв. на 290 лв. Автомобилите до 5 г. остават на 194 лв., а новите ще излизат по-евтино – с екотакса от 125 лв., вместо 138 лв.
Предлагат се и екотакси за камиони – 2325 лв. (за над 10-годишни превозни средства), 2175 лв. (от 5 до 10 г.), 1455 лв. (до 5 г.) и 938 лв. (за новите).
На фона на предложенията на „зеленото” ведомство, данните на Асоциацията на вносителите на автомобили са красноречиви – през последните години вносът на стари коли е скочил с 60%, като всяка година 120 000 от тях излизат от употреба, но пък ги заместват други 300 000. Новите са едва 25 000.
„От въвеждането на екотаксата до момента се вижда, че няма никакъв ефект. Вносът на употребявани автомобили се увеличава драстично, ние отговаряме изцяло на търсенето на българските граждани”, посочи пред bTV Христо Христов от организацията.
Той запита защо не се прави нищо за автомобилите, които в момента замърсяват въздуха. Според него проектопромените са лобизъм в полза на фирмите, които събират екотаксите.
Става дума за значителен финансов ресурс – около 60 млн. лв. само за 2017 г., от които в частния сектор са отишли 57 млн.
Целият процес на разходване на парите от екотаксите е непрозрачен, посочи и Димитър Деков от Сдружението за правна помощ на потребителите. Според него трябва да е ясно какви средства могат да бъдат генерирани от един бракуван автомобил и дали въобще е нужно да се дотира целият процес на разкомплектоването.
Коментари