Подвижният състав на БДЖ умишлено се унищожава и разграбва. Това обявиха експерти от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт и Българската търговско-промишлена палата (БТПП), предаде Actualno.com.
На пресконференция днес (5 юли) те обявиха, че със свое решение правителството планира да инвестира 840 млн. лева през следващите 10 години за доставка на 42 броя пътнически влака със скорост от само 160 км/ч.
Веселин Кирев от инициативата обясни, че това е в пълна противоположност на това, което правят страните в Европа. "В страните от ЕС масово са изградени или се изграждат високоскоростни мрежи за над 250 км/ч, а в редица държави по света скоростта е от 400 до рекордните 605 км/ч", заяви той.
На пресконференцията стана ясно, че от 2007 г. досега са изразходвани около 3.8 млрд. лева за подмяна на железопътната инфраструктурата. Предвиждат се още 13 млрд. лева инвестиции съгласно одобрената Интегрирана транспортна Стратегия 2030.
Повече от година се подготвя тържна документация за подновяване на подвижния състав, който да отговаря на модернизираната инфраструктура. Подготвените параметри на обществената поръчка са базирани на направен анализ от университетски преподаватели и специалисти от бранша.
"Изненадващо, буквално в последните дни, преди очакваното обявяване на обществената поръчка, се появява информация за промяна на базови параметри, които обезсмислят идеята за модернизиране на пътническите влакове и навеждат на мисълта, че отново търгът се подготвя за предварително определен печеливш участник, в ущърб на обществения интерес на българския данъкоплатец", обяви Кирев.
По думите му доставката на нов подвижен състав, поддържащ скорост от до 160 км/ч, е напълно неадекватна на съвременните транспортни реалности, при положение, че в нормалния свят влаковете за 250 км/ч се смятат за конвенционални.
Той поставя и въпроса защо БДЖ е решило да купува къси влакове с до 230 места, при положение, че бъдещето е на екологичния и насърчаван от ЕС жп транспорт, а не на изхвърляните вредни емисии на автобусите.
Още подробности прочетете ТУК.
Коментари