Капаните при пазаруването чрез телепазарни прозорци


Капаните при пазаруването чрез телепазарни прозорци
Снимка: iStock/Guliver

2413

В зимните месеци се стремим да прекарваме по-малко време на открито и търсим начини да намалим ангажиментите си извън дома или офиса. Един от тях е пазаруването. Предпочитаме да си спестим обикалянето по магазините и да набавим необходимото с няколко кликвания на телекомуникационното ни устройство или чрез телефонно обаждане. Затова и в тези периоди от годината значително се увеличават рекламните клипове, които ни приканват да купим различни продукти от телепазарни прозорци. Много хора, спонтанно или след по-продължително облъчване, решават да пазаруват от тях. Какви са правилата на този тип търговия, има ли рискове за клиентите и как да се предпазим от тях, разяснява председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в интервю за Дарик радио, съобщиха от пресцентъра на комисията.

„До голяма степен правният и пазарен режим, на който се подчинява този тип предлагане на стоки, е идентичен с режима при онлайн търговията. За да може потребителите да имат връзка с търговеца, той е длъжен да предостави определена информация, която го идентифицира – наименование, седалище, адрес на управление и т.н. Също и за характеристиките и особеностите на предлаганите стоки, като функционалност, технически параметри и пр.”, обяснява председателят на КЗП.

Освен това, търговецът трябва да напомни за двугодишната законова гаранция на стоките и правото на отказ в 14-дневен срок след доставката им. „Независимо от това, че обикновено поръчките се извършват по телефона, а телевизионните клипове са сравнително къси, за да съдържат цялата тази информация, все пак задължението на търговеца да я предостави остава и той във всички случаи трябва да го изпълни преди сключването на договора и обвързването на потребителя с него", подчертава Маргаритов. „Той е длъжен да информира и как се тарифира телефонният разговор, в случай че е с добавена стойност”, допълва председателят на КЗП. „Често по такъв начин се рекламират и продават стоки, които имат или малко по-ексцентрични функционалности, или по-необикновени свойства. Това предизвиква вниманието на потребителите, които в една по-спокойна обстановка могат да помислят и да решат да си купят нещо, което не непременно трябва да им е било необходимо в ежедневието, а просто с него да експериментират – да опитат нещо ново, да разберат от „първа ръка” дали това, което са чули и от свои познати, е така”, разказва Маргаритов за мотивите на хората да пазаруват от телепазарни прозорци.

„Нашите впечатления от сигналите и жалбите на потребителите и от различни проучвания на индекса на потреблението в последните години сочат, че – независимо от това какъв е способът, по който потребителите придобиват определени стоки и услуги – цената е от първостепенно значение за тях. Предвид и анонсите, с които тези продукти се предлагат на потребителите – тук хората търсят едно балансирано съотношение между цена и качество”, коментира Маргаритов. Той препоръчва да се обръща внимание дори на дребни детайли от типа на този дали например, роботът за почистване работи с батерии или се включва към мрежата, колко време издържат тези батерии и пр., за да са наясно с всички важни обстоятелства около избраната от тях стока.

Димитър Маргаритов предупреждава, че и при такъв тип сделки потребителите могат да станат жертва на нелоялни практики в резултат на умишлено премълчаване на важна информация относно характеристиките на предлаганите стоки или на някакъв тип заблуди от страна на търговеца. „Поръчвате си универсален кухненски уред за готвене, а се оказва, че той няма половината от функциите за приготвянето на храна”, дава пример той. „Когато се касае за групи продукти, които имат отношение към здравето и кондицията на човек, може да има и рискове, в резултат на невярната или спестена информация”, акцентира той.

Често срещаният при телепазарните прозорци „тест период” е добра практика, „Когато е поет такъв ангажимент, след това не би трябвало да има отмятане, защото би представлявало нелоялна търговска практика. За физическите и електронни магазини на телешоповете следва да важат правилата за съответния способ", пояснява Маргаритов. В търговските обекти потребителите могат да видят и да изпробват стоките, затова връщането им е въпрос на добра воля от страна на търговеца. При покупка от сайт важи правото на отказ, като разходите за връщането на стоката обикновено са за сметка на потребителя.

Още от Потребителски стоки и услуги


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички