Как да избегнем фалшивите стоки, които често се предлагат онлайн? Общо 10 съвета в тази насока дава мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net) чрез доклада си "Въздействието на фалшивите продукти върху правата на онлайн потребителите в Европа".
Традиционно фалшификатите са насочени към сектора с по-луксозни продукти, но в последно време превземат и други области като лекарства, козметика, детски играчки, обувки или автомобилни части, констатира ECC-Net. И дава своята рецепта в 10 стъпки как да се пазим:
1. Проверете идентичността на продавача
2. Потърсете мненията на други потребители
3. Проверете дали на сайта има знаци за доверие
4. Преценете визията на сайта като цяло
5. Проверете правата на потребителите, обявени на сайта
6. Проверете изображенията на продуктите
7. Вижте цените на стоките
8. Проверете официалния сайт на марката за оторизирани продавачи или такива, включени в черен списък
9. Плащайте по сигурен начин
10. Обърнете внимание на рециклираните продукти
Ако все пак си купите фалшива стока, ECC-Net ни съветва следното:
1. Свържете се с продавача в писмена форма. Обяснете, че вашата поръчка е конфискувана на митницата, че не искате нова стока от същия вид, а претендирате за възстановяване на сумата.
2. Ако сте платили с кредитна карта, свържете се с вашата банка и поискайте процедура за оспорване на плащането и връщане на сумата.
3. Ако притежателят на правата предяви претенции към вас, отговорете му писмено, че вие сте си поръчали стоката за персонална употреба и оспорвате жалбата.
Коментари