Анализ на Петър Ганев от Института за пазарна икономика
Вече трета година към края на лятото бюджетът е на огромен излишък. Макар традиционно да има ударно харчене на натрупаните средства в последните месеци на година, историята показва, че най-вероятно и тази година бюджетът ще приключи на плюс. На този фон в подготовката на проектобюджета за 2019 г. отново се говори по-скоро за покачване на данъци и/или осигуровки – било то нова здравна вноска, повишен максимален осигурителен доход или по-високо облагане на старите автомобили.
Тук няма да разсъждаваме върху това дали всяка една от тези стъпка е правилна или не – и трите примера са много различни и заслужават отделно внимание. Важното обаче е тенденцията постоянно да се мисли за някакви промени, който може и да не са големи, но в крайна сметка изземват повече средства от гражданите. Идеи за намаляване на данъци или осигуровки на практика няма. По-лошото е, че подобни стъпки почти липсват през последните близо 10 години.
За да покажем по-ясно тенденцията решихме да изготвим кратък (непълен) списък на данъчни и осигурителни промени в посока покачване на облагането през последните близо 10 години.
Нови данъци
- Нов общински туристически данък – определя се на местно ниво (2011)
- Нов данък върху застрахователните премии – ставката е 2% (2012)
- Данък „лихва” – ставката е 8% (2013)
- Нов общински данък върху таксиметровите превози – определя се на местно ниво (2017)
Увеличени акцизи
Най-много случаи на увеличение има при акцизите. Това е породено от ангажиментите да се достигнат минималните нива за ЕС, което води до постепенни или резки покачвания през годините. Списъкът на акцизните промени също не е изчерпателен.
- Увеличен акциз върху цигарите до 148 лв. за 1000 къса (2010)
- Увеличен акциз върху цигарите до 161 лв. за 1000 къса (2016)
- Увеличен акциз върху цигарите до 168 лв. за 1000 къса (2017)
- Увеличен акциз върху цигарите до 177 лв. за 1000 къса (2018)
- Увеличен акциз върху нагреваемите тютюневи изделия до 233 лв./кг. (2018)
- Увеличен акциз върху тютюна за пушене 130 лв./кг. (2011)
- Увеличен акциз върху тютюна за пушене 152 лв./кг. (2012)
- Увеличен акциз върху горивото – до 710 лв./1000 литра за безоловен бензин (2011)
- Увеличен акциз върху горивото – до 615 лв./1000 литра за газьол и керосин (2011)
- Увеличен акциз върху горивото –до 630 лв./1000 литра за газьол и керосин (2012)
Увеличен акциз върху горивото –до 645 лв./1000 литра за газьол и керосин (2013)
По-високи местни данъци
Тук са обобщени случаите само за последните три години, които са и най-наситени с данъчни промени в общините. Разглеждаме 4 основни данъка на местно ниво – върху недвижимите имоти, превозните средства, при прехвърляне на имущество и патентния данък за търговия на дребно.
- 62 случая на увеличени местни данъци (2016)
- 69 случая на увеличени местни данъци (2017)
- 37 случая на увеличени местни данъци (2018)
Осигурителни промени
Посочени са само последните две покачвания на вноската за пенсия. През 2011 г. също има покачване, но то на практика е в отговор на намалението на вноската от 2010 г. Включено е повишението на вноската за здраве, тъй като е релевантно към текущия дебат за нов осигурителен модел в здравеопазването.
- Увеличена вноска за здраве с 2 процентни пункта (2009)
- Увеличение на вноската за пенсия с 1 процентен пункт (2017)
- Увеличение на вноската за пенсия с 1 процентен пункт (2018)
- Повишения на максималния осигурителен доход – с по 200 лв. в периода 2013-2015 до 2 600 лв.
- По-високи минимални осигурителни прагове – повишения през повечето години, в т.ч. и административно наложени в някои случаи.
По-високи такси
Като цяло има тенденция за повишение на таксите за различни държавни и общински услуги. Тук, разбира се, го има аргумента, че те не са задължителни, но в крайна сметка това също отнема от разполагаемия доход на гражданите и затова често таксите се наричат „квази данъци”. Такъв пример е годишната винетка например, която през 2016 г. беше увеличена на 97 лв.
Това са част от примерите за данъчни и осигурителни промени през последните 10 години, които натоварват допълнително данъкоплатците. Тук не коментираме промените в детайли, а просто даваме общата тенденция. На фона на нея и на това, че трета поредна година бюджетът е на излишък, би било полезно да се мисли за политика в обратната посока, тоест да започнем списък с възможни варианти за намаление на данъци.
Коментари