Голяма агенция за недвижими имоти обвързва клиентите си със задължение за изплащане на комисионно възнаграждение в размер на 3% от стойността на сделката, но не по-малко от 1000 евро без ДДС дори когато те решат да закупят от друго лице огледания чрез въпросната фирма имот. Това е установила проверка на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Председател на КЗП Димитър Маргаритов обясни, че въпросната агенция за недвижими излиза на едно от челните места във всички търсачки в Интернет, събира от онлайн пространството различни оферти за продажба на недвижими имоти и ги предлага на свои клиенти, без дори да има ексклузивното право да ги продава.
„Ако отидете на оглед с въпросната агенция, подписвате протокол, в който с малки букви пише, че ако впоследствие този имот не си го купите от тях, дължите комисионна в размер на 3% от стойността на сделката, но не по-малко от 1000 евро без ДДС. Това е абсолютно недопустимо решение и се съдържа в документ, който не е договор, а е просто един протокол”, поясни Маргаритов и отправи предупреждение към хората да внимават, когато полагат подписа си върху подобни документи за това дали „в малките букви не се крие едно три-четири-пет хиляди евро задължение.”
В момента КЗП провежда и инициатива за проверки на автокъщите за автомобили втора употреба. „Когато става дума за неизправност на автомобил, пряко са застрашени животът и здравето на хората. Затова правим тези инспекции – те са и документални, и технически. Целта е да се установи дали предоставяната от търговеца информация е вярна – километри, двигател, разход на гориво, цена, година на производство. Проверяваме и офертите в интернет сайтовете, като посочените там данни се сравняват с това, което е на място. Имаме около десетина случая на нелоялни търговски практики, по които сме се произнесли.”, поясни Маргаритов. При последваща проверка провинил се търговец хванат отново в нарушение, може да бъде глобен с до 50 000 лв.
Маргаритов потвърди, че продължават и активите проверки на комисията по Черноморието и останалите райони в страната с повече почиващи, включително и в планинските курорти. От началото на юни комисията е извършила над 1000 проверки в хотели, ресторанти и различен тип атракциони по Черноморието, където има най-много летуващи. Проверки текат и в търговската мрежа. Нарушения са установени в близо 5% от проверените търговски обекти.
„В сравнение с минали периоди това е по-малко. Отчитаме, че тенденцията е добра и оптимистична, стремежът ни е да се запази, но същевременно си даваме сметка, че нарушения има. Те са свързани с различни заблуди на потребителите, като например скриване на важна информация, което ги „удря по джоба”. В редица случаи им се предлагат несъществуващи намаления, менюта на чужд език или с цени в евро, което ги заблуждава, че е два пъти по-евтино. Когато установим такива практики, ги забраняваме и налагаме санкции”, посочи Маргаритов.
Коментари