За втора поредна година, технологичният гигант Apple успява да задържи титлата си „най-скъп бранд в света”, разкрива доклад на изданието Brand Finance. Нещо повече – марката, създадена от легендарния Стив Джобс, поскъпва с 16.7 млрд. долара до 87.3 млрд. долара
Производителят на iPod и iPad обаче не може да си позволи да лежи на лаврите си. Най-сериозният му съперник Samsung отбелязва още по-стръмно повишение на стойността на марката си и не би било изненада, ако до няколко години корейците надминат фаворита на Силиконовата долина.
Прави впечатление, че през последните няколко години производителите на технологични устройства завладяват челните места в класацията все по-уверено. Докато през 2007 г. например Apple бяха на едва 44-то място, те се покатериха до 20-то място през 2010 г. и до 8-мо – през 2011 г.
Samsung, които са сребърен медалист в последната класация, се хвалят с поскъпване на бренда си за последната година от 38.197 млрд. долара до 58.771 млрд. долара. Така корейците напредват с четири позиции, изтласквайки знаменитата търсачка Google на трето място.
Марката „Google”, която през 2011 г. бе първа в топ 10, продължава да повишава стойността си, но с по-скромни темпове - от 47.463 млрд. долара до 52.132 млрд. долара.
Надолу са се устремили и Microsoft, но софтуерният гигант трудно може да обвини за това Samsung. Разработчикът на Windows трябва да си отговори на въпроса защо брандът му поевтинява с 277 млн. долара, от 45,812 млрд. долара до 45,535 млрд. долара.
На пето място се нарежда търговската верига Walmart, като отбелязва повишение на цената на марката си от 38.32 млрд. долара до 42.303 млрд. долара
В челните десет влизат още IBM, които се хлъзгат от 4-та на 6-та позиция. Техният бранд поевтинява от 39.135 млрд. долара на 37.721 долара.
Седмо, осмо, девето и десето място са заети от General Electric, Amazon.com, Coca-Cola и Verison.
Водеща банка в топ 100 са Wells Fargo, които се покачват от 16-то на 14-то място, а марката им повишава стойността си от 23.229 млн. долара на 26.044 долара.
Силен спад от 13-та на 22-ра позиция отбелязват колегите им от HSBC, а Bank of America пада от 17-та на 23-та позиция.
От застрахователите води AXA, които обаче са на едва 59-та позиция в топ 100. Брендът им се оценява на 15.031 долара, а основни техни съперници са ING, чиято марка поевтинява от 13,256 млрд. долара на 12,787 долара, но въпреки това компанията се изкачва от 137-мо на 73-то място.
Allianz са трети сред застрахователите, с 12.657 млрд. долара.
От петролните компании, челната тройка се формира от Shell, Exxon Mobile и Chevron, които са съответно на 12-та, 38-ма и 43-та позиция в глобалната класация, а марките им се оценяват на 29.752 млрд. долара, 18.302 млрд. долара и 17.579 млрд. долара.
Анна Улф
Коментари