6,8% спад на акциите на социалните мрежа Facebook – това е новината от изминалото денонощие що се отнася до борсовата картина в световен мащаб. Загубата е от 12,53 долара на акция, като акциите на социалната мрежа падна до 172,56 долара.
Причината за срива са поредните журналистически разкрития относно вече не толкова мистериозната компания за анализ на данни и информация Cambridge Analytica и това, че тя е участвала в манипулация на избори в няколко държави.
Вече има и сериозни призиви за разследване на Facebook – най-вече дали компанията на Марк Зукърбърг е знаела какво се случва с данните на потребителите ѝ и какви мерки е взела за сигурността им. "Демократичното малцинство (бел. ред. - в Комисията по въпросите на разузнаването на Конгреса) търси информация относно злоупотреба с лични данни и информация от вътрешен източник (бел. ред - Кристофър Уайли, човекът, създал AggregateIQ - канадска компания, работила за кампанията Vote Leave за Brexit), както и информация къде са складирани въпросните данни, как са използвани и дали трети страни са имали достъп до тях, включително субекти от Русия", пише в официално изявление, разпространено от офиса на конгресмена-демократ Адам Шиф.
Кои са Cambridge Analytica?
Компанията за анализ на данни влезе отново в центъра на вниманието заради разследване на Channel 4. Със скрита камера журналист на телевизията документира как висши служители на компанията предлагат възможности за манипулиране на изборите в Шри Ланка.
90% от Cambridge Analytica се държат от американския милиардер Робърт Мърсър. Той е третият по големина дарител за кандидат-президентската кампания на Тръмп. Изпълнителен директор на компанията пък е бил Стив Банън, бивш главен съветник по националната сигурност на Тръмп. Банън беше човекът зад крайнодесния сайт Breitbart.
Cambridge Analytica беше посочена като основен играч в кампанията на Доналд Тръмп за президент на САЩ. След като Тръмп влезе в Белия дом, Cambridge Analytica спечели няколко изгодни договора с Пентагона и Държавния департамент. Единият договор е за изготвяне на психологически профили на млади мъже със склонност да се присъединят към "Ислямска държава".
В своя публикация The New York Times съобщи, че британската компания е успяла да събере личните данни на повече от 50 млн. потребители на социалната мрежа Facebook, за да разработи алгоритъм за анализ на политическите предпочитания на избирателите.
В разследване на The Guardian се разкриват подробности какво представлява този алгоритъм. Става дума за уникална стратегия - поведенческо микротаргетиране, като вече мнозина експерти смятат, че тя е използвана както в кампанията за Brexit, така и в кампанията за Тръмп. По същество стратегията представлява следното – събиране на необятна база данни за милиони и милиони потребители на Facebook от две свързани компании за анализ на информация (AggregateIQ и Cambridge Analytica), които са работили по предизборните кампании за излизане на Великобритания от ЕС и тази на Доналд Тръмп за Белия дом. Събирането на данни е ставало чрез анкети, в които са участвали хора с профили във Facebook и на които се е плащало за участие. Едно от условията за участие обаче е било те да дадат достъп до своите профили в социалната мрежа. А оттам насетне за организаторите на анкетата е било достатъчно лесно да събират данни и за приятелите на съответните участници.
След това невероятният по своя обем масив от информация се използва, за да бъдат убеждавани потенциални гласоподаватели да гласуват или да не гласуват в подкрепа на Brexit и на Тръмп. Това става чрез военни методи за психологическо въздействие – първо се прави съответен профил на целта т.е. гласоподавателя, като се отчитат неговите интереси и наклонности в много широка палитра. След това се прави оценка доколко той може да бъде повлиян да вземе решение на съответните избори в подкрепа на конкретна платформа. И накрая потребителят бива "атакуван" онлайн – чрез подходящи визуални и текстови съобщения т.е. такива, на които по-лесно би повярвал заради убежденията си. Конкретен пример – онлайн данните за даден гласоподавател сочат, че той има афинитет по темата "патриотизъм". Тогава той бива "облъчван" с изображения и информация на мигранти, които "наводняват" неговата родина - дори това да не е точно обективната истина. Всеки ден, многократно и строго индивидуално. Така се повишава вероятността съответният гласоподавател да откликне на съответното политическо послание.
Според представители на Facebook през 2015 година професорът по психология от университета в Кеймбридж Александър Коган, с помощта на създадено от него приложение за платформата на Facebook, е предал на Cambridge Analytica масивен обем лични данни на потребители на Facebook. Същата година социалната мрежа блокирала приложението и поискала от Коган и британската компания да премахне данните. Преди няколко дни обаче във Facebook установили, че не цялата информация е била премахната тогава. Във връзка с това акаунтът на Cambridge Analytica е блокиран.
Вчера, 19 март Европейският парламент обяви, че възнамерява да проведе разследване във връзка с информацията за използването на личните данни на потребители на социалната мрежа. Еврокомисарят по въпросите на правосъдието, правата на потребителите и социалното равенство Вера Йоурова ще повдигне този въпрос по време на среща на представители на компанията и федералното правителство следващата седмица, когато ще е на посещение в САЩ.
Коментари