Държавата може да предприеме действия, свързани със законодателни промени, за да се подобри защитата на икономически интереси на потребители от страни, извън ЕС, в случай на фалит на туроператори.
Това каза за агенция Фокус Румен Драганов, директор на Института за анализа и оценки в туризма.
След случая с „Алма тур” миналата година, руската страна вече задейства механизма на застраховки, така че всички руски туристи, които са пострадали на територията на България, ще могат да получат обратно парите си от застрахователите в Русия, каза той.
Имаме засегнати лица на територията на България и това са хотелиерите, които няма да получат своите плащания при фалит на туроператор тогава, когато туроператорът има задължения към хотелиери. Точно това се получи в момента на територията на България. Хотелите започнаха да събират пари от туристите на засегнатите фирми от страх, че ще се получи това, което се получи миналата година, посочи Драганов.
В тези случаи хотелиерите трябва да се сдобият с документ от съда за фалит на туроператора и да преобразуват несъбраните вземания по техните баланси в несъбираеми и съответно – да намалят с тази сума облагаемата си печалба. При всички тези случаи държавата ще губи, тъй като това ще бъде за сметка на Националната агенция по приходите. Тези фалити ще бъдат заплащани от българския данъкоплатец, каза той.
В тази връзка многократно е предлагано туроператорите да създадат гаранционен фонд и той да поема тези случаи - да нямаме уронване на имиджа на страната, добави Драганов.
По думите му има случаи, в които туристите са били карани да платят не на хотелиерите, а на други туроператорски фирми, с които те нямат договор, които не познават. Ние трябва да защитим икономическите интереси на потребителите, да не ги поставяме в това неудобно положение, че те трябва да имат налична сума или съответно кредитни, дебитни карти или да търсят пари от свои близки и приятели – нещо, което се получи миналата година през септември с руските туристи в България, каза още Драганов.
Коментари