Експерти предложиха да бъде създаден туристически клъстър, който да промотира марката "Черно море". Това стана ясно по време на заключителна конференция „Черноморска мрежа за регионално развитие”, посветена на популяризирането на резултатите от работата по европейския проект BlasNET, предаде „Фокус”.
Според специалисти по този начин петте държави, които са ангажирани в проекта – България, Украйна, Румъния, Турция и Молдова, ще могат да развият конкурентоспособен продукт, който да привлече туристи от цял свят. Д-р Димитър Радев, председател на Регионална агенция за предприемачество и иновации – Варна (РАПИВ), заяви, че петте членки в проекта са обсъждали и възможността за създаване на круизна линия, която да минава през тези региони. Той подчерта, че туризмът е една от основните икономически дейности, генериращи приходи за всички страни – участнички в проект.
„Тези държави имат възможност да комуникират по море, но също така и по суша, тъй като тяхната територия представлява непрекъснато пространство”, добави още експертът. Важно преимущество се явява и река Дунав, която предоставя възможности за развитие на туризма, като наскоро тя е била във фокуса на европейското внимание с формулирането на Стратегията на ЕС за Дунавския регион.
Основните предизвикателства за петте държави, по мнение на експертите, са да се преодолее сезонният характер на отрасъла и зависимостта от ниско ценови туризъм, а така също и нуждата да се инвестира във форми на туризъм с по-висока добавена стойност.
„Туристическата индустрия в тези пет държави и хората, вземащи политически решения, могат да спечелят от сътрудничеството помежду си и заедно да се възползват от съответните европейски политики, за популяризиране на своите региони. Така също може да се разработят проекти за предлагане на съвместен туристически продукт, като например – круизен, религиозен и екологичен туризъм”, коментира още Радев.
Коментари