Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията подготвя инфраструктурни проекти за над 3 млрд. лв., които ще се изпълняват в Северозападна България.
Това стана ясно на форум посветен на транспортните проекти по Оперативна програма „Транспорт” в региона.
Експертите от МТИТС съобщиха, че към момента изпълнението на Оперативна програма „Транспорт” върви с много добри темпове и цялата безвъзмездна финансова помощ ще бъде усвоена.
„Засилването в работата по цялото направление на транспортен коридор IV е приоритет за Европейската комисия и България полага усилия, за да има готови проекти, които да предложи след 2014 г.”, каза Галина Василева, директор на дирекция „Координация на програми и проекти” в МТИТС.
По думите й, към момента изпълнението на проекта за Дунав мост 2 е изпълнен на над 72%, а след завършването му се очаква трафик от над 100 хил. превозни средства още през първата година.
Това са транспортните средства, които в момента преминават през двата ферибота при Видин и Оряхово и които се очаква да предпочетат моста след неговото завършване.
„Инфраструктурата на страната трябва да е готова да поеме трафика, който очакваме да отбелязва постоянен ръст през следващите години”, обясни Галина Василева.
В момента по Оперативна програма „Транспорт” са стартирали тръжните процедури за обходните пътни отсечки на Враца и Монтана. Тяхното завършване се очаква да стане до края на 2014 г., а индикативната им стойност е над 74 млн. лв.
В момента са в процес на подготовка и проекта за модернизация на отсечката Враца (Мездра) – Ботевград, който е с дължина малко над 32 км и индикативна стойност от 166 млн. лв.
Национална компания „Железопътна инфраструктура” представи и най-мащабния железопътен проект, който се подготвя в България. Това е трасето Видин – София.
В момента се работи по направлението Руска Бяла – Видин, което ще бъде разделено на пет участъка, като тяхната прогнозна стойност е около 2,5 млрд лв. Експертите от компанията се надяват, че след 2014 г. страната ще разполага със средства, за да започне изграждането на част от тях.
По време на форума бе обсъден проблема с преминаването на линията през гр. Враца и искането на местната общественост железницата да минава през тунел под земята. От НКЖИ обясниха, че това означава оскъпяване от над 150 млн. евро, които трудно могат да бъдат обосновани пред Европейската комисия, а в условията на криза страната не може да осигури подобно финансиране.
Обсъждани са всички налични способи за преминаване през града, в това число, чрез изграждането на шумозаглушителна стена, но за сега не е постигнат консенсус. От НКЖИ посочиха, че след 2014 г. поетапно ще стартират участъците, които са в най-напреднала фаза на подготовка, но към момента проблемите с преминаването през гр. Враца поставят някои неизвестни и рискове пред изпълнението на целия проект Видин-София.
Експертите от МТИТС обърнаха внимание и на проекта за изграждане на речна информационна система в българската част на р. Дунав (БУЛРИС), който е в процес на изграждане. Неговата стойност е над 35 млн. лв., а една част е изпълнена и пусната в употреба.
Коментари