Строителството на високоскоростна железопътна мрежа в Русия е един от най-амбициозните ж.п. проекти в страната от времената на Транссибирската магистрала. И ето, че накрая трябва да започне планирането на трасето, свързващо Москва и Санкт Петербург, пише германското бизнес издание Handelsblatt.
"Проектирането ще отнеме 3 години", заяви в четвъртък заместник-министърът на транспорта на Русия Владимир Токарев. Колко дълго ще продължи строителството след това зависи от избрания проект. Но обикновено отнема до 5 години, отбеляза той.
ВМС е необичайна магистрала. За проекта ще са необходими над 650 км напълно ново трасе. Влаковете ще трябва да достигат скорост до 400 км/ч, пътуването между два града ще отнеме 2,5 часа, така че пътниците да могат да пътуват от центъра на единия град до центъра на другия по-бързо, отколкото със самолет.
Но все пак разходите са огромни. Вицепремиерът Максим Акимов наскоро ги оцени на 1,5 трлн. рубли – или цели 20 млрд. евро. "Най-вероятно, сумата ще се промени и ще се увеличи", съобщи Евгени Макаров, ръководител на проекта "Немска инициатива за високоскоростни железопътни магистрали".
Най-трудните и скъпи въпроси на строителството на магистралата все още се разработват. Така например не е ясно на коя гара ще пристигнат влакове в Санкт Петербург, дали летищата ще бъдат свързани и дали е необходимо да се планира междинна спирка във Велики Новгород – по средата на пътя.
Германско ноу-хау
Немската железопътна инициатива за високоскоростни влакове е наясно с проблемите. Консорциумът, ръководен от Siemens, е основан с цел да предостави възможност на немските компании да участват в мегапроекта. Тази седмица той направи една голяма стъпка по-близо до целта си. Ръководителят на Руските железници и изпълнителният директор на Siemens Mobility Сабрина Сусoн подписаха споразумение за стратегическо партньорство. В съответствие с него германската инициатива ще трябва да осигури подкрепа в областта на технологиите и ноу-хау в проектирането, а по-късно и в изграждането на високоскоростната магистрала.
Ако германските железници Deutsche Bahn, както и инженерните компании Obermeyer и Gauff искат да вземат участие в проектирането, тогава Siemens се надява на подвижния състав и инфраструктурата. В интерес на атрактивния проект концернът е готов да разшири производството си в Русия. Въпреки че засега това е само меморандум за намерение, по този начин германците са с една крачка пред конкурентите от Китай.
Москва дълго време възнамеряваше да реализира проекта с Пекин. След влошаване на отношенията със Запада в резултат на кримската криза, Владимир Путин разчита на помощта на Китай в строителството.
През 2013 г. президентът лично положи усилия да гарантира, че маршрутът ще започне от Казан вместо от Санкт Петербург. Пекин изрази готовност да участва в строителството. Идеите на съседите за финансиране и трансфер на технологии обаче се разминаха значително.
Всъщност престижният проект трябваше да е готов дори за Световното първенство през 2018 г. През април Путин разпореди спирането на проекта за изграждане на магистрала до Казан и възобновяването на проекта за магистрала до Санкт Петербург. Немските компании се надяват, че сега реализацията наистина е зад ъгъла. Дитрих Мелер, дългогодишният ръководител на Siemens в Русия, винаги смяташе този маршрут за икономически по-целесъобразен и се изказваше в негова подкрепа.
Освен това маршрутът до Санкт Петербург повдига въпроси. По този начин потенциалният пътнически поток на високоскоростната железница се оценява на 7 млн. пътници. Въпреки това руските железници и Siemens вече успешно използват аналога на "Сапсан" по този маршрут. Наскоро Siemens получи още една многомилиардна поръчка за доставка на нови влакове. Ако "Сапсан" продължи да оперира и в бъдеще, тогава руските железници в бъдеще ще започнат да се конкурират със себе си.
Коментари