Китайският пътнически реактивен авиолайнер С919 за първи път се издигна във въздуха от международното летище Пудон в Шанхай.
Първият полет беше предшестван от 118 наземни изпитания. Проектирането и производството на авиолайнера започва през 2008. Първият образец е готов през ноември 2015. В създаването му, на различни етапи, са се включили над 200 предприятия и 36 научно-изследователски центъра от 22 китайски провинции, съобщи БГНЕС.
Издълженият корпус на C919 с бели, зелени и сини ивици се издигна в небето над Шанхай на фона на възторжените възгласи на хиляди присъстващи.
Самолетът ще се произвежда в няколко модификации с различен брой места за пътниците (от 158 до 190). Лайнерът ще изминава средно по 4075 км при полет като максималното разстояние, което може да преодолее е 5000 км. Ще лети на височина до 12 100 метра.
Този самолет може да намали зависимостта на пазара на въздушния транспорт в Китай от чуждестранни производители. И в С919 обаче двигателят и ключови компоненти и оборудване са закупени от чужбина.
Проектантите работят върху това в бъдеще С919 да има създаден в Китай двигател. Задачата може да се реализира не по-рано от 8 години, но работата вече е в ход.
По оценка на експерти, С919 се доближава до Boeing 737 и A320, но има и отлики. Очаква се китайският лайнер да е по-икономичен.
В названието на самолета също е заложен смисъл – буквата С е първата буква на компанията СOMAC, 9 е символ на вечност, а 19 е свързано с максималния брой места в салона, който е 190.
Миналата седмица генералният директор на COMAC Хе Дунфен съобщи, че корпорацията вече е получила 570 поръчки за С919 от 23 компании в страната и от чужбина.
Търговската експлоатация на новия самолет може да започне не по-рано от 2020 година.
Успешният първи полет на първия произведен в Китай голям пътнически самолет днес е ключов момент за Пекин, който търси мястото си на световния авиационен пазар.
Коментари