Министерският съвет одобри и предлага на Народното събрание да приеме промени в Закона за железопътния транспорт, предаде БГНЕС.
Най-значимата промяна, която създава усещане за централизация, е че се премахва забраната управителят на железопътната инфраструктура или търговско дружество, в което той участва, както и концесионер, когато той е управител на железопътна инфраструктура, да извършва железопътен превоз. Това предложение е точно обратното на това, което ЕС прие и изисква по отношение на енергийния пазар - да се раздели производството на енергия от преноса и доставката ѝ.
Едновременно с това са въведени разпоредби, които гарантират независимостта на управлението на железопътните предприятия така, както това е определено в Директива 91/440/ЕИО относно развитието на железниците в ЕС. Проектът на закон не обединява Националната компания "Железопътна инфраструктура" с "Холдинг Български държавни железници" ЕАД, включително с дъщерни дружества от холдинга, казват от МС. Той създава правна възможност управител на инфраструктурата да бъде и железопътен превозвач.
Прецизират се и разпоредбите по прилагането на Регламент (ЕО) №1371/2007 относно правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт. Съгласно чл. 2, §3 от Регламента, членове 9, 11, 12, чл. 20, §1 и чл. 26, са задължителни за прилагане за всички услуги за превоз на пътници, като по отношение на тях държавите-членки на ЕС не могат да ползват дерогацията по §6.
Коментари